Вносните стоки в България ще поскъпнат след въвеждането на новите евровинетки за тирове, а българският износ за Европа ще стане по-неконкурентоспособен.
Транспортните министри от общността вече постигнаха съгласие за въвеждането на допълнителна такса за тежкотоварните камиони, сега предстои одобряването им от Европарламента, където системата има много поддръжници.
За разлика от досегашните винетки за превозни средства над 3,5 тона, с които се плаща за използването на пътната инфраструктура, новите ще включват и такса за замърсяване на въздуха, за шум и за движение в пиковите часове.
Европейските магистрали ще имат различна тежест – тези, преминаващи край защитени зони в планинските райони, ще струват повече, защото ще се изискват повече средства за възстановяване на екощетите. Старите камиони също ще плащат повече.
Според проучване, оценяващо ефекта от новите винетки, най-силно ще бъдат засегнати селскостопанските стоки и сурови материали, пренасяни в насипно състояние. Изследването, направено от Европейската комисия, показва, че оскъпяването на доматите например ще е до 0,29%, докато при дрехите увеличението ще е наполовина.
Транспортът на чифт дънки на едро ще се оскъпи с 3 стотинки. В същото време въвеждането на евровинетката в ЕС ще вдигне с 0,2% цената на колите, пренасяни с автовози.
Новата система трябва да влезе в сила от 2012 година.
В момента средната тарифа на евровинетките е от 15 до 25 евроцента на километър, като новите начисления ще я увеличат с 4-5 цента, т.е. между 20 и 30%.
Допълнителната такса за трафик, която се предвижда да влезе в ценообразуването на евровинетката, ще е доброволна.
Всяка държава членка сама ще решава дали да я начислява на превозвачите и така да облекчи движението в пиковите часове, или ще им я опрости, за да привлича товарният трафик. Допуска се възможност и за различна тежест за таксата за движение в зависимост от деня и часа на преминаване.
Смята се, че поскъпването на винетките ще намали обема на автопревозите с около 0,7% спрямо нивата от 2007 г.
В същото време замърсяването с СО2 от камиони ще се свие с 8 на сто, като Брюксел се надява трафикът да се пренасочи към по-чисти видове транспорт като железопътния и речния.
Новата разпоредба не засяга движението на леките автомобили, микробусите и камионите с товар до 3,5 тона.