Шоколадовите зайчета, еленчета, мишки и камбанки няма да бъдат регистрирани като защитена марка в Европа и ще могат да бъдат произвеждани от всички шоколадови фабрики.
Фигурките със златист станиол, които се продават и у нас, останаха без име, след като европейският съд в Люксембург реши, че те не са достатъчно оригинални, за да бъдат регистрирани като търговска марка на два шоколадови гиганта – Lindt и August Storck.
Магистратите прецениха, че коледните и великденски зайчета и златистите камбанки на швейцарския производител не се отличават с особена самобитност, за да бъдат запазени само за него. Формата на зайчетата, обвити в златист станиол и украсени с червени панделки, не е достатъчна купувачът да установи произхода на стоката и да я свърже с конкретния производител.
Опаковката – златист станиол и червени панделки, също не е достатъчно оригинална, за да се признае за защитена марка.
Златната мишка Storck не се различава особено от правеното от други, обявиха европейските магистрати.
Зайците, еленчета и камбанките от шоколад са типични за европейската култура и не могат да бъдат само за определени производители, смятат съдиите.
Решението на съда ще позволи и на други шоколадови фабрики да отливат популярните лакомства, които са особено разпространени в католическия свят.
Регистрация на марка на Общността позволява на производителя да забрани използването й от конкуренти на територията на всички страни членки на ЕС. Тя се признава автоматично, без да е необходимо да бъде регистрирана от патентните власти във всяка от европейските страни. Срокът на действие на марката е 10 г. като тя може да се подновява неограничен брой пъти.
България досега е защитила в ЕС около 100 търговски марки. Сред тях са курортите Банско и Ривиера, „България ер”, „Софарма”, „Женска либерална мрежа” и плодово вино от арония.
Решението за великденското зайче идва само няколко дни след друго „сладко” постановление на базирания в Люксембург съд.
С него на Италия беше забранено да продава „чист” шоколад. Съдът нареди да бъде отменен действащия на Апенините закон, според който шоколадови изделия, направени от 100% какао се обозначават като „чисти”, за да бъдат отличени от тези, в които какаовото масло е заместено от други растителни мазнини.
Според европейския регламент за шоколада, под това търговско наименование може да се продава продукция, в която са вложени до 5% други растителни мазнини.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.