Европейската комисия обяви, че ще е безпощадна към компаниите, които пречат на трафика с гласови услуги в мрежата след влизането в сила на новите правила за интернет услугите на 25 май. Те са част от рамковата директива за телекомуслугите, която беше приета през 2009 г.
„Ще взема крути мерки, помнете ми думата. Готова съм да забраня блокирането на законни услуги и приложения“, заяви комисарят за цифровият дневен ред Нели Круз в Брюксел.
Причина за предупреждението са многобройните сигнали, че интернет доставчици и най-вече мобилни оператори, спират или бавят трафика към гласови услуги, които се предлагат от различни компании, като най-популярната е Skype.
Изкуствено се нарушава и скоростта на връзките на други популярни гласови и видео чатове. Трудното свързване и лошото качество на връзката, правят неизползваеми гласовите услуги и интернет протокола VoIP.
Вече се разследва компания, която следобед и вечер пречи на използването на Skype, без да е уведомила за това клиентите си. Проучват се и сигнали, че мобилни оператори запушват трафика на конкурентите си в Германия, Австрия, Италия, Холандия, Португалия и Румъния.
По данни на Skype, гласовите услуги и чата са най-популярни в Централна и Източна Европа, където милиони хора ги използват като по-евтина алтернатива на мобилните разговори. Skype засега не са забелязали проблеми с трафика от България.
Директивата за телеком услугите задължава големите доставчици да предлагат всички услуги, гарантирайки равен достъп на хората до интернет.
Брюксел следи и някои доставчици във Франция, Гърция, Унгария, Литва, Полша и Великобритания, които нарочно бавят peer-to-peer връзките и безплатното споделяне на видео стрийминг, пише в доклад на ЕК за мерките в сектора.
Затова европейският регулатор за електронните комуникации BEREC ще тества изпълнението на новите правила във всички страни членки и да докладва до края на годината в Брюксел за всички нарушители.
След 25 май интернет доставчиците и мобилните оператори ще трябва да предупреждават предварително клиентите си, че блокират или „запушват“ трафика към някои услуги и приложения. Клиентите трябва да знаят и всички техники, които използват, за да се справят с претоварването на мрежите.
За да могат потребителите да изберат доставчик според нуждите си, ще бъдат информирани за сайтовете, които няма да могат да се отварят. Преди подписване на договора клиентът трябва да е наясно и с действителната скорост на връзката.
Занапред абонаментите не могат да включват условие, което пречи на потребителя да премина към друг провайдър. Нещо повече, смяната на доставчик трябва да става в рамките на един работен ден и с минимално прекъсване на трафика.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.