България е държавата извън еврозоната, в която новите леки коли са поевтинели най-силно през през миналата година. Като се позовава на статистическата агенция Евростат, Европейската комисия обяви, че номиналните цени у нас са паднали с 9,2 процента, а преизчислени през инфлацията от 4,3 на сто, с цели 13,5 на сто в реално изражение. Цените са с включените търговски отстъпки, ДДС и регистрационните такси.
В целия ЕС колите поевтиняват, но леко – около 2,5% в реално изражение. В еврозоната най-привлекателна за хората, които планират да си купят нова кола, е Словакия, където цените направо са се сринали в реално изражение с цели 17,4 процента.
Сериозен спад от 11,6 на сто е регистриран и в Словения, но като цяло промяната в еврозоната е едва 1,5 на сто. От големите пазари по-съществено поевтиняване се забелязва във Великобритания и Холандия – 3,7%, докато в Германия то е под 2 на сто, а във Франция дори е под един процент.
През 2010 г. Португалия регистрира най-голямо повишаване на цените с 2,6 на сто, но то идва след почти седем процента поевтиняване през предходната година, което омекотява удара за потребителите, твърди Еврокомисията.
Според Брюксел намаляването на разликите между цените, на които се продават автомобилите в различните европейски държави, е показател, че има трансгранична конкуренция и че хората купуват и в чужбина.
През 2010 г. това е можело да свали за някои марки до 40 на сто от каталожната цена. Най-големи разлики се отчитат при Фиат "Пунто" и Фиат "Гранде Пунто" – до 44,3%, при Рено "Клио" – до 39,5% при малките модели, а също при "Пежо 308" (36%) и Рено "Меган" (30%) в средния клас.
От големите автомобили най-сериозно проучване се налага, ако сте решили да си купите "Фолксваген Пасат", защото ценовите разлики са до една трета от каталожната цена.
Докладът на Европейската комисия, който сравнява 89 модела от 21 производителя, показва например, че Фиат "Пунто" у нас е струвал с 22 на сто повече, отколкото в Испания. Хората, които са си купили Ситроен С3 и С4 са направили добра сделка, тъй като у нас двата модела са се продавали на 90-95% от средните цени в Европа.
Тойота Ярис (94,8%) и Опел Корса (99,4%) също са били подходящи за купуване модели през 2010 г.
Новите собственици на "Пежо 107" обаче са дали с около 30% повече от средната цена, на която колата е предлагана в ЕС.
В същото време по-големите модели на марката (308 и 5008) са били с препоръчителни цени от производителя, съвсем близки до средните в ЕС.
За първи път от десет години през 2010-а не е регистрирано поскъпване на сервизните услуги в ЕС. Те са останали на нивата от 2009 г., но въпреки това според Брюксел, конкуренцията в сектора не е достатъчна.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.