Самолетните билети ще поскъпнат от следващата година заради включването на авиацията в усилията за борба с климатичните промени. Според Европейската комисия цената на пътуването със самолет ще нарасне с между 2 и 12 евро в зависимост от разстоянието и превозвача.
Причината е влизането в сила на решението за включването на въздухоплаването в схемата за търговия с въглеродни квоти. От следващата година въздушните превозвачи ще плащат също като заводите и топлоцентралите за изхвърляните от тях въглеродни газове, за които се смята, че са основната причина за глобалното затопляне и за промените в климата.
От 1990 г. емисиите от самолетите са се удвоили и в момента съставляват около 10 на сто от всички емисии парникови газове и затова ЕС реши още през 2008 г. да ги включи в търговията с въглеродните квоти.
За следващата година ЕС ще отпусне безплатно квоти на стойност 85% от емисиите, изпуснати от авиокомпаниите между 2002–2006 г., но останалите 15 на сто те ще трябва да си купуват на специални търгове. Освен тях превозвачите, които са увеличили полетите си спрямо референтните години, ще плащат и за горницата. Така се получава сметката за поскъпването.
Авиокомпаниите ще бъдат свободни да преценят дали да натоварят пътниците с плащането за вредните газове, или да поемат част от сумата. Брюксел ще следи авиокомпаниите да не лъжат с прелетените километри и ще санкционира със 100 евро на тон въглероден диоксид, ако той не е пресметнат в квотите.
Между 2013 и 2020 г. превозвачите ще трябва да доплащат още 3% за участието си в схемата, като безплатните емисии ще спаднат до 82 на сто от изразходваните през референтните години. Според Еврокомисията това няма да доведе до ново увеличение на цените на самолетните билети, тъй като най-новите модели аероплани са по-икономични и изпускат по-малко газове.
Половината от печалбите на търговете ще отиват директно за намаляване на щетите от климатичните промени.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.