IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start.bg Chernomore Posoka Boec
BGONAIR Live

ЕС даде ултиматум на Китай и Индия за самолетите

Идеята е авиопревозвачите да плащат за глобалното затопляне

От тази година ЕС включи самолетите в търговията с въглеродни емисии. Снимка: архив, Reuters

От тази година ЕС включи самолетите в търговията с въглеродни емисии. Снимка: архив, Reuters

Европейската комисия постави ултиматум на Китай и Индия да започнат да докладват за замърсяването на въздуха, причинявано от техни самолети. До средата на юни двете страни трябва да се включат в системата, приета от ЕС през 2010 г. В противен случай ги заплашват различни видове санкции, съобщи комисарят за опазването на климата на ЕС Кони Хадегаард.

От тази година ЕС включи самолетите в търговията с въглеродни емисии и се опитва да наложи световно споразумение, което да принуди авиопревозвачите също да плащат за глобалното затопляне.

Засега авиокомпаниите, които летят до Европа, получават безплатни квоти за въглеродните емисии, но те ще започнат да се търгуват на борсата от 2013 г. Затова Брюксел се опитва да принуди китайците и индийците да се включат в доброволното докладване за използваните от тях квоти и да правят изчисления за емисиите въглероден двуокис, които самолетните двигатели изхвърлят в атмосферата.

1200 авиокомпании са предали в Европейската комисия информация за очакваното от тях общо количество емисии парникови газове, но 8 китайски и 2 индийски авиопревозвачи не са се отчели, съобщи Хадегаард. Според нея те произвеждат само 3 на сто от емисиите.

Идеята за пускане на платени квоти за прелитане над Европа срещна недоволството на много страни, но само Китай и Индия отказват да дадат информация за действителния размер на парникови газове, произвеждани от техните самолети. Въпреки това те участват активно в търговията с квоти, купувайки неизползвани разрешителни от Южна Корея и Бразилия, съобщи Еврокомисията. В момента около 6% от емисиите се покриват с безплатните квоти и 59% от тях са използвани от китайците.

Превозвачите се мотивираха с неизбежно покачване на цените на самолетните билети в резултат от необходимостта да се плаща за замърсяването на въздуха. ЕС изчисли, че това поскъпване ще е незначително - около 7 евро на билет, но авиокомпаниите говорят за 100-200 евро повече за трансконтиненталните полети.

Според Хадегаард през юни ИКАО - Международната организация за гражданско въздухоплаване, ще представи доклад, който анализира възможностите за включване на гражданската авиация в усилията за запазване на климата. Ще бъдат прегледани четири варианта за това как авиокомпаниите да се откупват от екозадълженията си, сред които промяна в качеството на горивото, използвано от самолетите, схеми за подобряване на енергийна ефективност и дори офсетни програми.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Новини
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата