IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec
BGONAIR Live

Къде първо ще удари Brexit-ът по британската икономика?

Вижте секторите, които изглеждат силно незащитени

Снимка: архив, Reuters

Снимка: архив, Reuters

Няколко сектора от британската икономика изглеждат много незащитени срещу Brexit-а въпреки многобройните неясноти около процеса на излизане на Великобритания от Европейския съюз, за който бе взето решение на референдума в четвъртък, пише Франс прес.

Банките
Банките имат много за губене предвид тежестта на Лондон като финансов център, през който минават една пета от финансовите трансакции в света.

Изключена от общия пазар, Великобритания, където над един милион души работят във финансовия сектор, няма да бъде повече входна врата за американските или азиатските банки към Европа, и може да бъдат прогнозирани прехвърляния на работни места в посока ЕС.

Започва период на несигурност за кадровата рамка, в която банките ще се развиват, по-специално за запазването или не на правото на "европейски паспорт", което осигурява на финансовите компании, базирани във Великобритания, възможността да продават безпрепятствено своите услуги във всички страни от ЕС.

На борсата банките, при това не само британските, преживяват от петък истинско слизане в ада.

Въздушен транспорт
За британските авиокомпании едно излизане от общото европейско въздушно пространство би било тежък удар, който ще се материализира под формата на допълнителни такси, а оттам и по-високи цени на билетите, и усложнения при откриването на нови линии.

Експертите от сектора вече очакват намаляване на броя на пътниците между Великобритания и другите европейски държави и, ако икономиката отслабне, и с останалата част от света. Това се отнася и за обема на превозваните по въздух стоки. Обезценяването на лирата стерлинг ще охлади желанието на британците да пътуват и ще доведе до повишаване на цените на горивата, които се изчисляват в долари.

IAG, корпорацията собственик на British Airways, и нискотарифната авиокомпания EasyJet, и двете базирани във Великобритания, вече предупредиха, че Brexit-ът ще се отрази на финансовите им резултати за тази година. Ирландската Ryanair прави над една четвърт от своя оборот във Великобритания и също би трябвало да бъде подложена на натиск, очакват анализаторите от Deutsche Bank.

Недвижими имоти

Секторът на недвижимите имоти, най-вече в Лондон, може да пострада пряко и непряко от прехвърлянето на бизнес дейности в чужбина - както в сегмента на офисите, така и на жилищата - с понижаване на дела на обитаемите пространства и на цените.

"Опитът показва, че външните шокове водят до намаляване на оборота с до 20 %" в жилищния сегмент, изтъкна британската компания за анализ на пазара на недвижимо имущество Hometrack.

В понеделник мрежата от агенции за недвижими имоти Foxtrons предупреди, че Brexit-ът ще даде отражение върху нейните финансови резултати.

Ако секторът пострада, това ще навреди и на общественото строителство и благоустройство. Има също така опасения от евентуално намаляване на евтината европейска работна ръка, която се превърна в коз през последните години.

Автомобилостроене
"Автомобилостроителите и компаниите за оборудване и части, които имат производствени мощности във Великобритания, ще бъдат най-засегнатите", прогнозира Щефан Брацел от центъра за автомобилни изследвания CAM в Германия.

Британският пазар на автомобили регистрира сериозен напредък през последните години и "едно забавяне можеше да се очаква при всички положения", отбелязва неговият сънародник Фердинанд Дюденхьофер от института CAR в Дуйсбург. В резултат на Brexit-а има риск забавянето да бъде "по-голямо и по-бързо".

Сред производителите Nissan, Tata (собственик на Jaguar Land Rover), BMW (собственик на Mini и Rolls Royce), Toyota и General Motors (със своята британска марка Vauxhall) са на първата линия.

Според анализаторите на британската компания за инвестиционно и частно банкиране Berenberg на британския пазар се пада дял от 2 до 3 % от световните продажби на автомобили, "но поради по-високите цени и продажбата на повече бройки от по-висок клас той може да достигне между 4 и 9 на сто за европейските доставчици на оборудване и части".

В средносрочен план прогнозите се различават. Брацел очаква "стремително изтегляне на автомобилната индустрия" от Великобритания. В контраст Дюденхьофер предвижда положителни последици от едно трайно поевтиняване на лирата стерлинг за конкурентоспособността на Jaguar Land Rover, Nissan и Mini (BMW).

И за останалите...
Секторът на високите технологии е особено разтревожен за набирането на висококвалифицираната и космополитна работна ръка, от която зависи, в случай на затягане на условията за достъпа на чужденци до британския трудов пазар. Още в петък федерацията на германските стартъпи обяви тържествено, че Берлин, съперник на Лондон в тази област, ще е големият победител от Brexit-а.

Всички циклични сектори, т. е. реагиращи директно на рисковете, свързани с конюнктурата, ще бъдат потенциално засегнати от забавянето на британската икономика. Това се отнася по-конкретно за медиите, туризма и дистрибуторите.

От друга страна поевтиняването на британската валута спрямо еврото и долара на теория ще е от полза за износа, но "световното търсене, най-вече за онова, което Великобритания изнася, е в стагнация, и положителният ефект ще е ограничен", прогнозира Ерик Нилсен, главен икономист на UniCredit.
 

/БТА/

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Новини
ЕС
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата