Европейският парламент най-вероятно ще трябва да анулира конкурса за назначаване на шофьори, след като Съдът на ЕС в Люксембург беше посъветван да го отмени заради дискриминация.
Причината е изискване шофьорите на евродепутатите в Брюксел, Страсбург и Люксембург да владеят два езика, като английски, френски и немски - на ниво над средното.
Според генералния адвокат на съда, който изпълнява експертни функции, преди магистратите да се произнесат окончателно, ограничаването до трите езика, дискриминира евентуални кандидат шофьори, които може да владеят други два от официалните 24 езика в ЕС и поставя в неравностойно положение онези, за които трите предпочетени езика не са родни.
Съдът и по-рано се е произнасял, че ограничаването на изискването за владеене на езици, може да се прилага, само ако естеството на работата го изисква. За всички останали кандидати за европейска служба правилото е да знаят два от официалните езици, за да държат на тях входните изпити, без значение в каква комбинация са те.
Образуването на делото в Люксембург е по искане на Испания, която смята, че условието на конкурса, ограничаващо втория език само до английски, френски и немски, ощетява евентуални кандидати с испански паспорти. Според Мадрид шофьорският конкурс създава предпоставки за “дискриминация на основата на езика”.
Европейският парламент се оправдава, че като работни за институцията, владеенето на кой да е трите езика ще улеснят общуването между шофьорите и техните криенти, както и между тях и администрацията на парламента.
Като се позовава на официални данни на Европарламента, генералният адвокат оспорва това твърдение, тъй като 97% от комуникацията в институцията се води на английски, 87 на сто на френски и едва 56% на немски. Това означава, че шофьор с втори език немски няма да е в състояние да разбере почти половината от хората, които трябва да превозва.
Главният експерт смята, че няма нужжда от ограничаване на езиците, нито пък от поставяне на условие вторият език да се владее на ниво над средното. Според него елементарни познания по чужд език ще са напълно достатъчни на шофьорите, да откарат евродепутатите до нужното им място и да проведат несложен любезен разговор с тях.
След като иззе охраната си от външна фирма и си създаде собствена служба от бодигарди, Европейският парламент иска да направи ведомствена и транспортната си дейност, като назначи като еврочиновници шофьорите, използвани от евродепутатите и администрацията.
Съдът на ЕС ще се произнесе окончателно по случая след лятната ваканция.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.