Целите, които си поставя Брюксел за Зелен преход, са прекалено амбициозни, а срокът, в който Европейската комисия иска мерките да бъдат приети и изпълнени, е прекалено кратък. Консенсус по темата трудно ще бъде постигнат и това си личи от моменталната реакция на Полша, която поиска Европейският съюз да “плати сметката” за затварянето на ТЕЦ на територията на страната. Това заяви Боян Рашев, управляващ партньор в denkstatt България, в предаването “Бизнес старт” с водещ Христо Николов.
"В рамките на 30 години Европейският съюз успя да намали нетните емсии с 20%, а сега иска за още 10 години да ги намали с 35%, което е изключително трудно да стане.”, обясни гостът.
Според Рашев тежката индустрия в Европа или е изчезнала, или е преместена извън територията на континента, или е разположена в Източна Европа. В Европейския съюз всички евтини и базисни мерки за енергийна ефективност са взети. Комбинацията от тези два фактора е причината за последните три десетилетия въглеродните емисии да спаднат с 20%. Но за следващите 10 години Европа да успее да надгради постигнатото за 30 години - това, според Боян Рашев, е красива, но утопична мечта.
Индустриите реагират остро, но този път казват истината, допълни той пред Bloomberg TV Bulgaria.
Боян Рашев е категоричен, че на този етап Европейският съюз иска да продължи да става по-богат, но без вече да се налага да използва енергия или с други думи - усилия. Всички предложения на Европейската комисия водят до това енергията да стане много скъпа, а ефектът от тези мерки основно ще удари крайния потребител. “Цената на тока ще експлодира”, смята Рашев, а тази на газа също не е ниска. Причината за това е огромното потребление на газ в Китай и Япония, а в Европа в момента се опитваме да заместим топлоелектрическите централи с природен газ. Другата алтернатива на ТЕЦ е биомасата, но тя има дори по-голям въглероден отпечатък от лигнитните въглища, а дава по-малко енергия от тях.
По темата, че Франция отказва да приеме налагането на електромобилите, Боян Рашев коментира, че те в действителност нямат никаква пазарна сила.
"В България електрическите автомобили са рядкост, което показва колко търсени са в действителност. От 10 години планирам да си купя такава кола, но така и не го правя, защото просто няма достатъчно добра оферта.”, даде за пример Рашев.
Ако купуването на електрическите автомобили не е било изкуствено стимулиране чрез държавна намеса, то пазарът много бързо е щял да покаже, че търсене за такива коли няма.
Боян Рашев коментира и тежките наводнения в Германия, Белгия и Нидерландия. Припомняме, че до момента жертвите от природното бедствие са над 190 души. Според Рашев, не е много необичайно за Германия да не успее да калкулира риска, а медиите по никакъв начин да не съобщят за случващото се. Нидерландия е пример за държава, която успешно се е справила с предвиждането на природната стихия и доказателство за това е, че там няма никакви жертви. Основният проблем, който Боян Рашев вижда, е, че политиците вероятно ще използват човешката трагедия, за да аргументират действията, които смятат да предприемат.
Целият разговор - във видеото.