Всяко време е време за преговори и те трябва да се осъществят и финализират. Българското правителство вървеше в правилната посока по грешен начин, защото търсейки споразумение [между България и Северна Македония], а двустранните проблеми могат да бъдат решени единствено и само в споразумение, то го правеше, без дори да търси подкрепата на собствената си управляваща коалиция, а камо ли да ангажира общественото мнение и да получи политическа и обществена подкрепа. Това каза Любомир Кючуков, директор на Институт по икономика и международни отношения и бивш зам.-външен министър, в предаването "Бизнес старт" на Bloomberg TV Bulgaria.
Т.нар. френско предложение, нито е френско, нито е предложение, обясни гостът. "Това е отговор на българските искания спрямо ЕС. Отговор именно на Европейския съюз, даден от името на председателстващата в момента държава - Франция. Това отразява всичко или почти всичко, което България настояваше да получи от ЕС като гаранции за това, че проблемите, които тя поставя, ще бъдат решавани. Друг е въпросът, че ЕС е само едната страна".
"Реално българо-северномакедонските проблеми трябва да се решават в диалог между двете страни - между София и Скопие. Те не могат да бъдат решени от Брюксел. Неслучайно се споменава необходимостта от двустранна договореност. Дали това ще бъде протокол, или друг тип споразумение, но то трябва да бъде правно ангажиращо, да съдържа пътна карта с ясно разписани срокове за изпълнение на ангажиментите. Те трябва да бъдат свързани, не с конкретни дати с председателства, както беше до сега, защото това се оказва контрапродуктивно, а с процеси, с изпълнение на ангажименти и да бъдат инкорпорирани в преговорната рамка на ЕС с Република Северна Македония. Точно това е, което френското предложeние дава".
След парламентарните избори във Франция, кoментира гостът, на Макрон му предстоят "сложни времена" и той ще търси подкрепа и решение в две посоки - да си осигури подкрепа от някоя от другите две политически формации за тези реформи - много оспорваната пенсионна реформа, данъчните промени и т.н. Втората основна посока, в която ще се работи, е т. нар "заобикаляне на парламента" нещо, което Петата френска република дава като възможност, защото ролята на президента е много решаваща.
Посоките, в които ще се търси подкрепа, са две, като се изключва крайната десница на Льо Пен. Най-вероятно ще се търси подкрепа на партийно ниво сред републиканците. Макрон ще се опита да си осигури подкрепата на цялата парламентарна група, въпреки че няма да бъде лесно, защото би обезличило републиканците и те не са много ентусиазирани от идеята да подкрепят във всичко Макрон.
Подкрепа ще се търси и от отделни депутати на Меланшон, каза Чуков. По думите му тенденцията предполага, че Макрон трудно може да си осигури по-добър резултат, отколкото сега и за това предизвикването на предсрочни избори би било по-скоро риск за Макрон, отколкото шанс.
Изборите и начинът, по който гласува Франция в някаква степен са показателни за нагласите в Европейския съюз. Влияние има относителното обедняване на населението, свързано и с цените на горивата и другите процеси в света, които текат, но "войната в Украйна не бе основна в предизборната кампания на Франция".
"Имаше голям брой негласували. Има дефицит на доверието към управляващите в Европа. Не се припознава алтернатива, която да бъде разпозната в Европа като такава и от трето - има определено бягство от центъра".
Вижте целия коментар във видеото на Bloomberg TV Bulgaria
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.