Възможно ли е да се осъществи проектът за плавателен канал между Русе и Варна?
"Ако питате ЕП, той вече каза да – такова нещо е възможно. Работихме дълго върху тази идея, така че да намерим достатъчно мнозинство в комисията по транспорта и по-късно да направим така, че никой да не се противопостави в пленарна зала. Каквото и да се случи оттук насетне, достатъчен повод е да проучим възможността такъв проект да се извърши и то с европейски пари", каза евродепутатът Андрей Новаков в предаването “Брюксел 1”.
"Забележете, че тук не говорим за пожелание, а за законодателен доклад, който не просто казва, че трябва да се проучи или да се обмисли възможността за прокопаване, а че коридорът Рейн-Дунав трябва да бъде увеличен с отклонение от Русе до Варна с конкретни точки, които сме отбелязали. Това са Търговище, Разград, Шумен, Провадия, Девня и Варна", подчерта Новаков.
Евродепутатът Емил Радев поясни, че този проект не е сегашна идея. Още в Османската империя с изграждането на жп линията Русе-Варна се е мислило като алтернатива прокопаването на този канал.
По негови думи в соц годините този проект вече е бил готов и е имал готови стойности и последното им смятане е било в началото на 90-те години. “Така че ако този проект се реализира в този момент, ще трябват нови стойностни сметки, защото инфлацията е огромна, цените на материали и труд са се променили драстично”, смята евродепутатът.
"След като бъде извършено проектирането, оттам нататък ще знаем каква ще бъде реалната стойност. Можем да кажем, че над три четвърти може да се появи с европейски средства, така че този проект като трансевропейски излиза с много добавена стойност. Не само за България и за ЕС, защото ако той се осъществи, плавателният път ще се съкрати с 2 дни. Тук говорим и за екологичен транспорт, най-безопасният. И само да кажа, че един състав от 4 баржи влекач могат да превозят 7000 тона. Ако трябва с жп вагони да се превозват, това са около 175 вагона по 40 тона или около 285 тира по 25 тона. Виждаме какво огромно улеснение е да има такъв воден път, а това би направило и пристанище Варна като входна точка на външната граница на ЕС много по-привлекателно, защото знаем Констанца колко спечели от канала дотам. Румънците работят също за втори канал, който ще направят Букурещ пристанищен град. Ще го свържат с Дунав. Така че е редно и България да намери достатъчно поддръжка и тук е нашият призив в Съвета да лобират достатъчно добре нашето правителство, за да може този проект да се осъществи. А срокът за осъществяване на тези проекти е 2040 година", поясни евродепутатът.
"В България за някои проекти закъснението е около 100 години. Като се има предвид, че тунелът под Шипка се е планирал горе долу по времето на цар Фердинанд, можем да кажем, че движим с около 100-110 години закъснение", каза още евродепутатът Андрей Новаков пред Bulgaria ON AIR.
"ЕК трябва да има специален надзор, бърза писта, облекчена процедура, която да следи за тяхното изпълнение, без значение дали някой министър, или кмет е сменен с друг. Това не трябва да оказва влияние върху един проект, който е вече одобрен, финансиран и е започнало да се изпълнява", каза Новаков пред водещата Милена Милотинова.
Запитан какъв е шансът да имаме редовен кабинет, той отговори: "Високи, ако това зависи от качествата на предложения за премиер госпожа Габриел, тъй като знам, че тя е безупречен професионалист, един от най-успешните комисари в настоящата комисия."
Вижте видеото с целия разговор.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.