Цените на самолетните билети в Европа и Азия започват да се стабилизират или да се понижават, сигнализирайки, че продължителният бум на пътуванията след COVID отслабва. Това носи проблеми за авиокомпаниите, които се затрудняват от по-високите разходи и ограничената наличност на самолети, пише Ройтерс.
Глобалният дисбаланс между предлагането на полети и задържаното търсене, след като въздушният транспорт се отвори след пандемията, повиши цените на билетите и доходността от пътник – показател за средната цена, платена на измината миля от всеки пътуващ.
Ръководители от индустрията, инвеститори и анализатори обаче казват, че тенденцията „пътуване на всяка цена“ се балансира, като някои клиенти стават по-чувствителни към ценообразуването, докато се борят с инфлацията, която доведе до повишаване на разходите за живот.
Изпълнителният директор на нискобюджетния превозвач Ryanair Майкъл О'Лиъри този месец предупреди, че цените на билетите ще растат по-малко от очакваното, което доведе до спад в акциите на европейската авиокомпания.
„Малко изненадващо е, че ценообразуването не е по-силно и не сме съвсем сигурни дали това е просто потребителско настроение, или усещане за рецесия в Европа“, каза О'Лиъри.
Цените на билетите са останали непроменени в целия ЕС през първите месеци на тази година в сравнение с 2023 г., показват данни от изследователската група ForwardKeys.
Картината е по-неблагоприятна в Азиатско-Тихоокеанския регион, където цените са спаднали най-много – с около 16% през периода януари-април на годишна база, показват данните.
Пътуванията до пазари като Европа, Америка и Австралия от Китай не са се възстановили. Икономиката на Китай е бавна и международните полети остават на около 70% от нивата преди пандемията – и само на 16,5% по маршрутите САЩ-Китай.
Икономисти и инвеститори все още не са песимистично настроени. Пътуванията продължават да са приоритет в разходите за повечето потребители, особено в Европа и Съединените щати, казват икономисти.
Но според тях по-ниските цени на европейските самолетни билети сигнализират за по-ниски печалби и нива на спестявания в целия континент, карайки потребителите да търсят по-евтини опции, особено когато хотелите и колите под наем стават по-скъпи.
По-евтините дестинации като Турция, Румъния и Балканите стават все по-популярни сред европейските пътници, търсещи алтернативи на Франция или Италия.
Данните на Европейската комисия за пътуванията показват, че потребителите ще похарчат 742,8 млрд. евро на континента тази година, което е с 14,3% повече от миналата. Но това до голяма степен може да се дължи на по-богатите американски туристи, смятат експерти от индустрията.
Ръководителите на световните авиокомпании твърдят, че потребителите все още искат да харчат за пътуване, като дават приоритет на преживяванията пред стоките.
Целият анализ - в Investor.bg
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.