За следващата си лятна почивка, може би ще се замислите за протестите срещу туризма в някои части на Европа.
През последните месеци движението обхвана Испания, а Гърция може да въведе ограничения за круизните кораби, посещаващи най-популярните острови в страната от следващата година. Но тези, които искат да ограничат прекомерния туризъм, трябва да внимават какво си пожелават.
Засега спадът в настроенията на туристите е най-силно изразен в САЩ. Европа се държи, може би подкрепена от богатите американци, които пътуват до Париж и Милано. Но опасността е пазарът да се охлади още повече, като слабостта в ниския сегмент се разпространи и върху по-богатите потребители, докато европейските туристи също намалят разходите си.
Така или иначе, тази динамика повдига въпроси за това, което ще нарека „carry-on trade“: замяна на разходите за вещи, като обувки и чанти, с преживявания, като ваканции и хранене навън.
След като не можахме да разперим криле по време на пандемията, потребителите по цял свят дадоха приоритет на почивките на плажа и в града. Въпреки това три години по-късно навсякъде се наблюдават признаци на умора от пътуванията, изострени от високите цени на полетите и хотелските стаи, които балонът ускори. Поради това хотелите, авиокомпаниите и онлайн туроператорите в САЩ представят предимно приглушени прогнози за тази година.
Миналата седмица Airbnb Inc. съобщи, че наблюдава някои признаци на отслабване на търсенето от страна на американските клиенти, които правят резервации по-близо до момента на пътуването си. Expedia Group Inc., която управлява едноименната си марка и Hotels.com, също заяви миналата седмица, че през юли е отчела забавяне на темповете, предимно в САЩ.
Спадът се отрази и на хотелските вериги, включително Hilton Worldwide, Hyatt Hotels и Marriott International, а Walt Disney Co. отчита по-малко посетители в своите тематични паркове в САЩ през тази година.
Със сигурност пътуванията не падат от скалата. Но това е забавяне спрямо много високите темпове на растеж, когато икономиките се отвориха отново за нещо по-пешеходно. Изглежда, че се наблюдава известна загуба на апетит в ниските и средните сегменти на пазара, тъй като потребителите се противопоставят на по-високите цени на хотелите и самолетните билети и стават по-предпазливи преди изборите в САЩ.
Анализаторите на Bernstein предполагат, че поколението Z се е върнало към пътуванията по-бавно от очакваното, което може би е една от причините за забавянето на темповете на растеж на Airbnb. По-възрастните и по-заможни потребители все още харчат, особено американците, които се възползват от силния долар, за да посетят Европа. Това може да обясни защо досега регионът се държи стабилно.
TUI AG, най-големият в света оператор на туристически пакети, заяви, че летните резервации в световен мащаб са се увеличили с 6%, като са продадени около 88% от програмата, като и двата показателя като цяло съответстват на тези през 2023 г.
Цените на летните почивки в TUI обаче са се повишили с 3% в сравнение със 7% по това време миналата година. TUI обикновено продава на по-заможни туристи, което е една от причините за нейния просперитет. Миналия месец нискотарифната авиокомпания Ryanair Holdings Plc, която е по-склонна към клиенти, търсещи изгодни цени, намали прогнозата си за цените на билетите, предупреждавайки за значително по-ниски цени.
Андреа Фелстед е колумнист на Bloomberg, който се занимава с потребителски стоки и търговия на дребно. Преди това е била репортер във Financial Times.
Целият анализ - на сайта на Bloomberg TV Bulgaria
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.