Очакваме положителни новини от Съвета по правосъдие и вътрешни работи на ЕС, който трябва утре да реши ще отпадне ли контролът по сухопътните граници в Шенген. Това засяга пряко членството на България и Румъния в сухопътния Шенген. За момента сигналите в тази посока са добри. Българската държава в лицето на президентската институция, правителството и бизнеса работим активно и с един глас по тази тема. Рано е обаче да се каже каква ще бъде позицията на Австрия, където изборите наскоро бяха спечелени от крайната десница. Това каза адв. Виктор Гугушев, председател на Българо-румънската търговска камара, в предаването „Бизнес старт“ на Bloomberg TV Bulgaria с водещ Христо Николов.
Компаниите в Камарата осъзнават цената, която плащат за това, че са извън Шенген. Шофьорите чакат с десетки часове, за да преминат, това оскъпява всички услуги и стоки. На изненадваща пресконференция в Страсбург, Виктор Орбан категорично подкрепи приемането на България и Румъния в Шенген. Нещо повече – той заяви, че това ще е един от приоритетите на унгарското председателство на ЕС.
„Германия е в правото си да върне контрола по сухопътните граници. От друга страна, държавата е част от ЕС и Шенген и тази мярка би следвало да бъде по-скоро временна“, коментира гостът. Резултатите от това ограничение са по-скоро символични – едва 2000 мигранти са заловени. Ефектът определено не е голям. Няма индикации, че други държави ще предприемат подобни мерки.
„Идеята за отваряне на границите между България и Румъния не отговаря на европейските регламенти и законодателство“, категоричен е гостът. Да, идеята е добра, в никакъв случай не е нова, но няма как да бъде осъществена. Трябва да се борим за голямата цел – пълноправното приемане на България в Шенген. Всичко останало ще е временна мярка, което може дори да отслаби шансовете ни за прием в Шенген.
Според събеседника липсва инфраструктура по речната ни граница с Румъния. Мостовете са през няколкостотин километра, а в европейските страни обикновено са през около 30 километра. България и Румъния трябва да положат допълнителни усилия за изграждане на свързаност, което ще доведе до сериозно облекчение на трафика. Един от проблемите е, че не е достатъчно да се направи един мост, а да бъдат изградени и съответните скоростни трасета, които водят до този мост. Това може да стане само с воля от двете страни.
Вижте целия коментар във видеото на Bloomberg TV Bulgaria
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.