Италия ще изисква от хората, които карат електрически скутери, да носят каски и да имат застраховка, за да пресече това, което италианското правителство описва като „безразсъдно поведение“, превърнало улиците в „джунгла“, пише Financial Times.
Но разтревожени оператори на електрически скутери, като подкрепяната от Uber Lime, базираната в САЩ Bird и френско-холандската Dott, предупредиха, че новите условия, които трябва да бъдат одобрени от парламента на Италия през следващите дни — сериозно ще намалят търсенето в един от най-важните европейски пазари, след като Париж забрани двуколесните автомобили на референдум миналата година.
„Това е косвен саботаж“, каза Андреа Джарета, вицепрезидент за Западна Европа в Dott, която разполага с 9000 електронни скутера в 20 италиански града. „Тези правила са неприложими. Това ще бъде бумеранг ...и да направи споделянето по-малко устойчиво.“
Джорджо Капиело, ръководител на отдела за връзки с обществеността на Bird Italy, нарече новите правила „напълно идеологически“ и предупреди, че те могат да намалят търсенето на 15 000 електрически скутери на компанията в Италия с до 70 процента, застрашавайки тяхното бъдеще.
„Както във всички индустрии, ако регулаторната рамка е враждебна за частните компании, те напускат“, каза той.
Италия разполага с около 55 000 електрически скутера, които се предлагат под наем в градовете, предлагайки това, което защитниците наричат достъпна, екологична опция за транспорт. Благоприятното време и големият брой туристи доведоха до бързо развитие на сектора. Но разпространението на двуколесни превозни средства също предизвика обратна реакция, особено в туристически центрове като Рим, където електронните скутери са оставени разпръснати по тесни тротоари, а ездачите се движат сред задръстванията.
Инцидентите, включващи електрически скутери, нарастват стабилно, с 21 убити миналата година и 182 блъснати пешеходци – в сравнение със само девет смъртни случая и 127 ранени пешеходци през 2021 г. – според Istat, националната статистическа агенция.
Около половината от злополуките с електрически скутери, регистрирани всяка година, включват чуждестранни ездачи - главно туристи и мигранти, работещи за услуги за доставка на храна, каза Istat. Министърът на транспорта Матео Салвини обеща да се справи с това, което той нарече „джунгла по улиците“, създадена от шофирането на електронни скутери. Той каза, че новите правила ще „прекратят безнаказаността и безразсъдното поведение“ с оглед на общественото благосъстояние. „Животът и безопасността на всички зависят от това“, написа Салвини в публикация в социалните медии. Съгласно новия закон всички водачи на електрически скутери ще бъдат задължени да носят каски - привеждайки ги в съответствие с това, което трябва да носят Vespa и другите мотопедисти от 2000 г. насам.
Операторите казаха, че това вероятно ще намали употребата с 25 до 70 процента, като се имат предвид предизвикателствата при осигуряването на каски, които според тях са ненужни, като се има предвид, че електрическите скутери не могат да пътуват над 20 км в час. Енрико Стефано, старши мениджър по публична политика за Lime, която управлява 10 000 електронни скутера в 12 италиански града, каза, че компанията може да прикрепи каски към скутерите на първоначална цена от около 1 милион евро.
Но той каза, че използването на електрически скутери вероятно ще намалее с около 25 процента, тъй като шлемовете ще бъдат изкушаващи цели за кражба и лесно ще бъдат повредени или вандалски.
„В краткосрочен план това може да доведе до по-малко пътувания“, каза Стефано. „Ние не искаме да напускаме Италия или да се оттегляме от инвестициите или да съкращаваме така или иначе, но е ясно, че това е мярка, която има въздействие.“
Италия също така ще изисква от водачите на електрически скутери да носят застраховка „Гражданска отговорност“ за покриване на пешеходци и други, пострадали при злополуки, което според компаниите за споделена мобилност би било по-скъпо от покритието, което сега предоставят на потребителите.
Андреа Джуричин, транспортен икономист в университета в Милано-Бикока и консултант в сектора, каза, че операторите ще продължат да лобират за облекчаване на закона дори след приемането на законопроекта.
„Поради факта, че са глобални играчи, те ще продължат да работят на загуби“, каза Джуричин. „Те няма да затворят утре, но ще се опитат да променят закона.