“Самолетът не беше годен за полет“, казва Хъмфри Пени, собственик на летището, където бил съхраняват самолета, в който загина футболистът Емилиано Сала. Машината имала толкова много проблеми, че „инженерът, който трябвало да го поправи просто отказал“.
Поради тази причина пилотът Дейвид Хендерсън, който бе задържан за непредумишлено убийство през юни, отказал да се качи на прокълнатата машина 11 часа преди полета и прехвърлил отговорността на загиналия Дейвид Ибстън.
Пени си спомня, че хидравличният мотор на самолета бил „под всякаква критика“, капаците, системите за самоуправление и против замръзване не работили. Ремонтът щял да струва между 14 и 20 хиляди паунда.
Но когато самолета бил нает за да откара Сала, той вече не бил в ръцете на Пени, а в тези на друга организация, която трябвало да свърши работата по него. Оказва се, че това може би не се е случило.
В началото на седмицата разследващите установиха, че Сала и Ибстън са били отровени от високи количества въглероден оксид, който е проникнал в кабината на самолета. Най-вероятно пилотът и спътникът му вече са били мъртви, когато машината се е разбила.
"Съпругът ми никога нямаше да се качи на самолета, ако знаеше, че е повреден“, казва в първото си интервю след трагедията Нора Ибстън, пред "Добро утро, Британия“.
В месеците след катастрофата Дейвид Ибстън бе обвиняван многократно за случилото се със Сала. Оказа се, че той е имал далтонизъм, не е имал разрешително да превозва пътници и не е можел да борави добре с автопилота. Система, която се оказва, че може би не е работила.
"Тази новина е облекчение за нас, защото става ясно, че катастрофата не е била по вина на Дейвид. Нищо не е зависело от него“, казва съпругата му през сълзи. Нито Ибстън, нито Сала са можели да усетят, че нещо се случва, тъй като газът няма специфичен мирис.
Тялото на пилота така и не бе открито. По думите на Нора това е най-тежкото от всичко – да няма останки, които да погребе.
Според разследването, въглеродният окис най-вероятно проникнал в кабината заради лоши уплътнения или течове във вентилационната система.
AAIB не знаят кой точно е трябвало да прегледа и поправи самолета, но са категорични, че става дума за „човешка грешка“ при поддръжката. Те знаят името на собственика на машината, но все още не могат да го оповестят, тъй като тече разследване срещу него и има вероятност да бъдат повдигнати обвинения в непредумишлено убийство.
Сега AAIB започва детайлно изследване на самолета, за да разберат точната причина за отравянето с газа.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.