IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec
BGONAIR Live

У-лицата до небето и назад: Картички политат в Космоса

За идеята разказва Георги Митов

Снимка: "Клуб за бъдещето"

Снимка: "Клуб за бъдещето"

"Човек е толкова голям, колкото са големи мечите му", казва Антоан дьо Сент-Екзюпери, а "Клуб на бъдещето" прави крачката да вдъхнови децата, изпращайки картичките им до Космоса. Техните послания ще полетят с ракетата  New Shepard ("Ню Шепард"), разработена от компанията на Джеф Безос Blue Origin ("Блу Ориджин").

"Това е много интересна инициатива, организирана от "Клуб за бъдещето", което от своя страна е организация с нестопанска цел, а компанията на Джеф Безос има намерение да направи пътя до Космоса по-лесен с ракети, които да могат да се използват по няколко пъти.", разказва Георги Митов, управляващ партньор BrightCap Ventures пред Dnes.bg.

Специалистът обясни, че идеята се заражда в началото на годината, когато се учредява "Клуб за бъдещето". Целта на клуба е да се стимулират младите хора по света да се интередуват от Космоса и получават знания, които ще бъдат полезни за изследването му. Най-добрият начин за това е като са подготвени. Това е и първата мисия на клуба, а желанието е да стигне до максимален брой млади хора, пленени от любопитството към неизследваните места извън планетата ни.

Идеята е лесна на пръв поглед: Всеки може да участва. Не се изисква нищо специално. На картичка децата трябва да напишат "Защо Земята се нуждае от Космоса?" . Как да развиваме бизнес в Космоса? Как да помогнем на Земята, като изследваме Космоса?

"И сега има хората, които работят и живеят и работят в Космоса, но идеята е това да стане по-масово. - разказва още Георги Митов. По думите му, подобна акция цели да провокира мисли и разсъждения в тази посока, защото всяко нещо, за да се случи, става два пъти – веднъж в нашето съзнание и въображение и след това се превръща в реалност.

В инициативата могат да участват деца от всички училища, като пътят за тях е лесен - свързват се с класния си ръководител,на когото трябва да оставят своята картичка. Но нещата не стоят по същия начин за авторите на идеята.

"Това е до голяма степен нашата роля в организацията.  - уточнява Георги Митов - Кампанията е предимно анонсирана за Щатите, защото  децата трябва да изпратят картичката с обратна разписка. А за да може да им бъде върната, процесът доста се усложнява. Реално ние с другите партньори, които правим тази организация възможна в България, покриваме цялата  логистика и правим по-популярна идеята".

Пътят до Космоса

Картичката се дава на преподавателя, който изпраща всички събрани послания до Музейко, което е централното място за събиране на картичките. А от там те заминават за Тексас, щатът, от който излита ракетатата. Там картичките ще бъдат натоварени в капсулата на New Shepard и са подготвени за предстоято изстрелване в Космоса. След като ракетата се завърне на Земята,картичките ще бъдат изпратени обратно до всеки ученик с пощенски печат "Летял в Космоса". Така всеки участник ще се сдобие с автентична пратка, която е била в Космоса. Пътят е дълъг и нелесен, но пък България е първата страна, която участва в тази кампания на национално ниво.

До небето и обратно

Отдавна сме част от глобализацията на света, но може ли да се говори вече за глобализация на Космоса? Това са големи теми, за които светът още няма отговор. "Крачката още е доста голяма, която ни дели от подобно нещо - коментира и Георги Митов - Но, ако мога  да направя паралел с това, което виждаме на ежедневна база, включително и опита, който имаме зад гърба си – за всички специалисти е изключително ценно да могат да иновират и да виждат резултата от теста си бързо. Без много усилия, да видиш експеримента си, който да не е и толкова скъп. До момента в изследването на Космоса стъпките ни бяха много бавни, защото ракетите са изключително скъпи. Разработката на една отнема години. Нужно е време, за да се подготви екипажа, да се направят всички тестове по ракетата, за да бъде тя изстреляна.  Най-лошото е, че като бъде изстреляна, тя изгаря.  Не може да се използва отново, което я прави изключително скъпа и връща целия прогрес почти на стъпка нула.  Реално това, което правят новите компании, които се стремят да пратят хора в Космоса, е да подобрят драматично този процес на изстрелване, защото ракетите излитат и всичките й компоненти се връщат обратно с изключение на горивото, което изгаря, но не изгаря цялата ракета. Това е изключително голяма стъпка, която  ще съкрати бъдещите усилия за изследване на Космоса.  Ние ще можем много повече да експериментираме. Повече хора ще отиват нагоре и това донякъде е нещо, което ще промени правилата на играта занапред", заключава специалистът.

А крайният срок за изпращане на картички наближава и не е хубаво да се чака последният момент. "Колкото по-бързо дойдат те, по-скоро има възможност да летят, казва още Георги Митов.

И макар че не може да се ангажира с точна дата, специалистът споделя, че са събрани вече много интересни картички и децата, които вече са се включили са били много креативни с посланията си.

Все пак идеята вече е станала: На първо място в съзнанието, а съвсем скоро се очаква тя да се превърне и в реалност.

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Новини
У-лицата
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата