Кметът на популярният италиански ски курорт Рокарасо ограничава еднодневните екскурзии, след като градът беше внезапно затрупан от 260 автобуса, докарващи повече от 10 хиляди посетители от Неапол и околния регион Кампания, привлечени от звезда на TikTok и евтини билети.
Щурмът от туристи в неделния ден сериозно задръсти пътя, водещ до Рокарасо, сгушено в планините на Абруцо, и пренапълни ски пистите му. Жителите бяха бесни, след като тълпите, много от които донесоха пикници, оставиха курорта, затрупан с боклуци, съобщава The Guardian.
Еднодневните екскурзии бяха повлияни от родената в Неапол TikTok звезда Рита Де Кресенцо, която публикува видео на живо и няколко снимки от курорта до своите 1,7 милиона последователи, както и от туристически агенции, предлагащи двупосочни пътувания с автобус, някои тръгващи в 6 сутринта за двучасовото пътуване за €20-€30 с добавена закуска.
Франческо Ди Донато, кметът на Рокарасо, каза, че курортът е имал особено натоварени дни в миналото, но никога не е имал наплив като миналата неделя.
Той намекна да извика армията, за да се справи с проблема, но засега е ограничил броя на туристическите автобуси, които могат да влизат в града в събота и неделя, до 100. Нещо повече, автобусните компании ще трябва да резервират предварително онлайн.
Обикновено средно 20 хиляди скиори се отправят към Рокарасо през уикендите през януари и февруари, в допълнение към 15 хиляди, които отиват просто за посещение.
“След това имаме стотици неразрешени автобуси, които пристигат“, каза Ди Донато пред места информационна агенция. “В неделя дойдоха 260, особено от Кампания, довеждайки още 10 000-12 000 души. Това беше истинско нападение и ситуацията стана неуправляема.“
Ди Донато отхвърли обвиненията в социалните медии за дискриминация спрямо неаполитанците, които често са стереотипни като неблагосклонни, като аргументира, че градът трябва да бъде защитен и че приемането на твърде много хора представлява риск за безопасността.
“Расизъм спрямо неаполитанците? Не съвсем“, каза Ди Донато пред Corriere della Sera. “Рокарасо приветства и иска да приветства повече туристи, но ние искаме цивилизовани скиори. С €30 дори не можете да карате ски, тъй като ски картата струва €60. Градът не е в състояние да издържи на атаката, която имахме в неделя – например не можем да поставим 1000 преносими тоалетни в ски курорт.“
Де Кресченцо, която заедно със славата си в TikTok има повече от 400 000 последователи в Instagram, отхвърли отговорността за пренаселеността и обеща да се върне в курорта в неделя – този път с още повече хора.
“Всичко, което казах, беше, че Рокарасо е красиво място“, каза тя пред Il Messaggero. „Хората са свободни да се движат както искат и аз не мога да нося отговорност за поведението на другите. Публикувах съдържание, което достигна до огромна аудитория, което ме кара да се гордея. Рокарасо ще продължи да бъде изключително атрактивна дестинация. Ще се върна в неделя и ще видите, че благодарение на моите видеоклипове ще дойдат дори повече хора, отколкото миналия уикенд.“
Дебатът за прекомерния туризъм обикновено е запазен за летния период и за известни италиански градове като Венеция, Флоренция и Рим, но случаят с Рокарасо допълнително разкри как влиятелните лица в социалните медии могат да допринесат за това явление.
“Свръхтуризмът вече не се случва само в най-известната дестинация“, пише Карлота Систи в списание Elle. “Но това се случва и неочаквано в по-малко известни дестинации, които не са свикнали с огромен поток от посетители, точно като Рокарасо.“
Емилио Борели, съветник за регион Кампания, каза: “Зад този изключителен приток се крие дигитален феномен, свързан с TikTok“, като същевременно отбеляза как местните туристически агенции, известни в социалните медии, привличат клиенти с евтини сделки.
TikToker предизвикаха бум на посетителите на други по-малко известни сайтове, включително църква в Рим, която има огледало, популярно сред любителите на селфита.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.