Изложбата "Тениската - култ, култура, подривна дейност" се открива днес в Музея на модата и текстила в Лондон и ще продължи до 6 май. Експозицията показва влиянието на тениската върху поп културата и използването й като средство за комуникация през последните няколко десетилетия.
Така че освен ежедневно облекло, тази дреха фокусира вниманието върху различни теми - от защитата на околната среда до правата на хомосексуалистите, съобщава "Франс прес".
От появата си в началото на миналия век тениската е използвана за предаване на социални, музикални и политически увлечения, поясниха от музея.
Популяризирана от американските ВМС през 1913 г. и от Марлон Брандо във филма "Трамвай Желание", излязъл по екраните през 1951 г., тениската бързо се превръща в предпочитано средство за комуникация поради лесното й масово производство.
"Тя е сред най-"демократичните" облекла - с помощта на сериграфията е възможно да се възпроизвеждат послания до безкрайност", отбеляза кураторът на изложбата Денис Нортдръф, предава БТА.
През 1977 г. модната дизайнерка Вивиан Уестууд проектира тениска с прочутия портрет на Елизабет Втора, чиито очи са покрити с надпис "Бог да пази Кралицата", като изображението е дело на художника Джейми Рийд.
"Да се създаде подобно нещо бе оскърбително", отбеляза Нортдръф. Той допълни, че въпросната тениска ще е сред най-впечатляващите експонати в изложбата.
Уестууд, която е известна с провокативните си виждания, проектира и други тениски през годините. През 2012 г. тя подкрепи основателя на "Уикилийкс" Джулиан Асандж, като постави портрета му върху тениска с надписа "Аз съм Джулиан Асандж".
През 1976 г. художниците Джон Дав и Моли Уайт създадоха тениска без ръкави, която показва Мики Маус с хипнотичен поглед на фона на ядрена гъба от атомна бомба. Тениската бързо става култова в пънк средите и привлича вниманието на компанията "Дисни", която принуждава двамата художници да преустановят продажбите й.