За мен е едно огромно събитие да бъда в Софийската опера и истинско удоволствие да пея точно „Бохеми" най-накрая в България. Това каза оперната певица Соня Йончева на пресконференция в Софийската опера и балет, предаде БГНЕС.
Йончева, която вчера беше удостоена с отличието „Офицер на Ордена за изкуство и литература" на Франция заради нейния значим принос за разпространението на френската култура и изкуство в световен мащаб, заяви, че иска бъдещето на българската опера да е осигурено.
Освен, че пее, тя сподели, че е един голям фен на човешкия глас. „Кариерата ми започна, защото се влюбих в гласа на една певица. Тази моя любов към звука, към тембъра на човешкия глас ме доведе до идеята да направя този сезон, защото такъв липсва на българската сцена", разказа оперната певица, която обожава музиката в целия неин аспект, и ще зарадва българската публика в Софийската опера и балет със специалното си участие в Гала спектаклите „Бохеми", опера на Джакомо Пучини, от 29 февруари до 2 март.
За нея музиката е това изкуство, което успява да назовава всички тези състояния, да проникне в нашата психология по този начин, че да ни ни трябват думи. „Когато един човек чувства нуждата да се изрази и с целия си емоционален багаж може да предаде това, не виждам защо трябва да има граници между различните стилове", каза Йончева.
Оперната певица съобщи, че в Германия ще представи проект „Пеещата актриса" с музика от филми от 30-те години на миналия век, като издаде, че има включена песен и от българското кино – „Замълчи".
„Не се боря срещу успеха. Оставям го да дойде, когато му е времето и съм го приела като един букет с цветя. Радвам се, когато нещата се постигат с лекота, когато всички са доволни и най-вече когато публиката е задоволена", подчерта тя и допълни, че никога не е гледала на успеха като само свой, защото той е на всички, които работят с нея.
Йончева отбеляза, че е един голям защитник на българското оперно изкуство и за нея винаги е било привилегия да казва, че е българка.
Попитана какво иска да каже с нейната Мими – образът, в който оперната певица ще влезе, тя отговори, че това е една роля, дошла в нейния живот по импровизиран начин. „Дебютирах преди всичко да бъда предвидено. Усетих всички вибрации на тази малка, сладка, нежна душа. Винаги съм се замисляла дали трябва да изпитваме само съжаление към нея, или да ѝ се възхищаваме. Тя е единственият персонаж, който се изправя с последни сили и казва истината", добави Йончева и допълни, че няма да се опитва да впечатлява с нещо публиката, а ще бъде максимално най-искрена с нея.
Оперната певица разказа, че се възхищава на всички тези гласове, които са оставили толкова голяма следа не само на българския, но и на световния небосклон, като сподели, че ѝ доставя огромно удоволствие да види и да чуе, че България застава на световната карта.
Йончева коментира и предизвикателствата, с които един оперен изпълнител може да се сблъска. „Когато на пазара се появи един огромен глас с голям капацитет, всички се нахвърлят върху него, започват да валят предложения за всякакъв вид роли. Много от директорите нямат музикалната подготовка да поемат един глас, да се погрижат за него. От друга страна певците, особено когато са млади, са страшно нетърпеливи", обясни тя.
Оперната певица сподели, че е имала късмета да срещне хора, които са ѝ давали добри съвети. Един от тези съвети е, че в тази професия трябва да се научиш на търпение. „Не съм си позволила никога да издевателствам над този инструмент, който живее в моето тяло", заяви още тя, като уточни, че винаги е била много наясно с възможностите си.
На въпроса на БГНЕС защо е важно да запознаем децата с изкуството и как то изгражда характери и личности, Йончева, която е майка на две деца, на 4 и на 9 г., отговори, че музиката за децата е важна по две причини: „Първата е, защото музиката за мен е наистина този духовен свят, този свят на нашата психика, който ние не можем да назовем с нашите думи. Този свят е изключително важен, защото всичко, което се случва в нашата глава, всъщност, дава отражение на това, което сме ние като хора."
По думите ѝ, за едни малки деца, които много бегло разбират своите емоции и почти не знаят какво означава да обичаш твърде много, или да мразиш твърде много, дори не знаят как да назоват тези неща, но ги чувстват, музиката има точно този устрем, точно тази сила – да назове емоциите и ние да ги разберем с още по-голяма сила в нас.
Оперната певица разказа, че наскоро е имала интересен разговор с директора на училището, в което учи нейния син. Директорът поискал нейната гледна точка какво може да направи по-добре, за да може учениците да не ходят толкова често при психолог. „Вие, разбирате ли, че това е един огромен феномен – в Западна Европа, в целия свят, най-вероятно и в България, сигурна съм, че има хора, които не знаят точно как да съдействат на децата си и ги пращат някой друг да направи този опит. Самият досег с музиката, самата дисциплина, която музиката налага – развитието на ухото, развитието на малки детайли, случването в един текст, те допринасят толкова много за психологията на едно дете", посочи тя.
Йончева допълни, че музиката уча децата да бъдат, да се съюзяват с другите, да се обичат, да избягват агресивността. „Музиката е нещо, което може само да ни научи", категорична е тя.
На въпроса на БГНЕС обръща ли се достатъчно внимание в България на изкуството, стои ли изобщо културата на дневен ред пред българските политици, оперната певица коментира, че когато е била дете музиката и изкуствата са били може би 30% от това, което тогава са изучавали. За Йончева, която е израснала в краен квартал на Пловдив, това са били часовете, в които наистина е можела да даде свобода на това, което е, на своята личност и характер. „Тази свобода децата я търсят навсякъде и тя не идва с хапчета и с психолози, тя идва точно с изкуствата", каза още тя и заключи, че нейната цел е да се развиват колкото се може повече младите хора с изкуство. /БГНЕС
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.