След 40 години проектът-мечта на Франсис Форд Копола е завършен и показан пред първите си зрители. "Мегалополис" бе показан в IMAX формат в киносалона Universal CityWalk в Лос Анджелис. Публиката бе отбрана - дистрибутори, които Копола се надява да купят правата за разпространение на "Мегалополис", но и редица звезди на седмото изкуство и приятели на режисьора: Анджелика Хюстън, Никълъс Кейдж, Анди Гарсия, Ал Пачино, Джон Фавро, Дарън Аронофски, Спайк Джоунзи, Роджър Корман, както и членовете на актьорския състав Шия Лабъф и Талия Шайър (сестра на режисьора).
Надали има по-мащабен (видно и по името) и по-рискован проект през 2024 г. от "Мегалополис" - епоса-мечта на Франсис Форд Копола, който премина през огън, вода и вино за неговата реализация. 84-годишният носител на "Оскар" практически самофинансира филма с бюджет от над 120 милиона долара - включително с продажба на по-голямата част от винената си империя; след като в продължение на десетилетия не успя да намери студио, което да подкрепи проекта му. В главните роли са Адам Драйвър, Обри Плаза, Форест Уитакър и Дъстин Хофман, а действието се развива във футуристичен Ню Йорк, който носи белези на Древния Рим.
Изненадващо за репутацията на Копола, филмът е дълъг "само"2 часа и 13 минути, пише репортер на Deadline, присъствал на прожекцията. Изобилие от идеи за миналото и бъдещето, с епична и силно визуална история, която стои перфектно на големия IMAX екран, споделя още той за филма.
Разрушаването на мегаполис, много приличащ на днешен Ню Йорк, в инцидент, води до сблъсък между архитекта идеалист Цезар (Драйвър) и неговия заклет враг, кмета на града Франк Цицерон (Джанкарло Еспозито). Спорът им е дали да гледат в бъдещето и да построят утопия с възобновяеми материали, или да предприемат практична стратегия със съответната корупция и търговия с власт. Има и любовна история, в чийто фокус е дъщерята на кмета Джулия (Натали Емануел), пише "Сега".
Не е съвпадение, че имената на героите са взети директно от Римската империя. Ето какво изявление прочете той преди прожекцията гостите си:
"Скъпи приятели, както сте ме чували да казвам и преди: Аз вярвам в Америка. Ако мога да ви оставя с една мисъл след прожекцията, това ще бъде: Нашите основатели са заели Конституцията, Римското право и Сената за тяхното революционно управление без крал. Така че американската история нямаше да се случи, нито да сполучи без класиката, от която да се учи."
След като филмът вече е завършен, топката е в ръцете на дългогодишния адвокат на Ф. Ф. Копола Бари Хирш, който да сключи договор за разпространение на "Мегалополис" и така той да стигне до широка аудитория.
Предварителните спекулации са, че селекционерите на Кан желаят "Мегалополис" в програмата на фестивала, където точно преди 45 години бе премиерата на (тогава все още незавършения) "Апокалипсис сега". Филмът печели "Златната палма" и се превръща в една от класиките на XX век.
Избраните заглавия за 77-ото издание на Кан през май ще бъдат обявени на традиционната пресконференция на 11 април.
В някои отношения съдбата на новия филм е сходна с тази на шедьовъра за Виетнам. "Знаете ли защо днес притежавам "Апокалипсис сега"? Защото никой друг не го искаше и се наложи да го направя с мои пари", разказва Копола за "Апокалипсис сега". Филмът излиза през 1979 г. и целият му бюджет от 31 млн. долара е платен от Копола. "Бях на 33, бях спечелил всяка възможна награда и бях счупил всички рекорди - и все пак абсолютно никой не искаше да подкрепи филма ми… Как мислите, че реагираха сега?", добавя режисьорът. "Знам, че колкото по-личен го правя, толкова по-трудно ще бъде да го финансирам."
Франсис Форд пише за пръв път сценария на "Мегалополис" още през 80-те и оттогава се опитва да намери парите за заснемането му. След 11 септември го прибира в архива, но не завинаги. Сваля над 30 кг от теглото си, за да има енергията да работи. И макар да е вече на 84 години и отдавна да не е отбелязвал филмов успех, Копола няма намерение да се отказва. "В момента, в който знам, че "Мегалополис" е завършен, започвам работа по нов филм. Няма да е никак евтин, но не знам дали може да бъде наречен "епос", казва още ветеранът пред Deadline.
Днес режисьорите на 80 и повече години са по-активни от всякога и нищо чудно авторът на "Кръстникът" да е един от тях.