След 3 години в страните в ЕС автомобилите най-вероятно ще бъдат снабдени със системи, които сами да спазват ограничителните знаци по пътя. Това планира европейският съвет за безопасност на транспорта, като сложи ограничители на скоростта във всички нови автомобили. Това все още е проект, който обаче е получил одобрение на “група влиятелни членове на Европейския парламент”, съобщава Ройтерс.
С други думи, целта на Европейската комисия е автомобилът да спазва правилата на движение, ако те се пренебрегват от шофьора.
Системата се нарича Intelligent Speed Assistance (ISA) и ограничителят на скоростта ще използва GPS данни и функцията за разпознаване на пътните знаци, за да определя ограничението на скоростта във всеки участък. След това ограничителят автоматично ще намалява скоростта на колата до позволеното от ограничението. Тези, които стоят зад законопроекта, предвиждат да има възможност за преодоляване на това ограничение с по-рязко подаване на газ, въпреки че системата ще се активира всеки път, когато водачът запали двигателя.
"Ако водачът продължава да кара със скорост, по-висока от разрешеното, в продължение на няколко секунди, системата ще започне да излъчва предупредителни сигнали, докато скоростта не се върне в рамките на разрешеното”, се казва в проекта. Предупреждението ще е като да се опитате да карате без предпазен колан.
Според вносителите на законопроекта новите ограничители на скоростта ще намалят катастрофите с 30%, което означава 25 000 по-малко загинали в Европа за 15 години.
Европейската комисия вече обяви, че от 2021 година стават задължителни 11 системи за сигурност и екстри при производството на нови автомобили и камиони.
Така базовото оборудване на колите, което се предлага сега, ще остане в историята, както и сегашните по-ниски цени.
Според Европейската комисия въвеждането на тези екстри ще спаси 7300 живота и ще предотврати 38 900 сериозни наранявания между 2020 и 2030 г.
Сред задължителните асистенти при вграждане в новите автомобили след 3 години са системата за автоматично спиране, камера за заден ход (или парктроник), система за разпознаване на умората у водача, подобрени предпазни колани и повишена защита при страничен удар.
Освен това в ЕК замислят в автомобилите да бъде вграден задължителено алкохолен тестер, който ще проверява състоянието на шофьора и ако е пил, автоматично ще блокира двигателя. Предвижда се задължителни да са и системата за защита на пешеходците и велосипедистите при удар, функцията за оставане в лентата на движение и предупреждение за превишение на скоростта, както и специален регистратор на повредите.
Това ще са специални устройства за записване на данни за произшествия, като след всеки сблъсък ще се получава информация за това как е станал той, т.е. нещо като “черна кутия”, но за коли, а не за самолети, пише "24 часа".
Автономното аварийно спиране (AEB) също се очаква да стане задължително за новите автомобили.
Системата, която автоматично натиска спирачките на автомобила, ако водачът не успее да реагира, се смята, че намалява ударите с 38%. Камерите за задно виждане пък наскоро станаха задължителни за новите автомобили, продавани в Америка, и се очаква да спасят 95 живота годишно в Щатите.
Приемането на новите стандарти със сигурност ще доведе до повишаване на цената на автомобилите. Ако се запазят сегашните цени на асистиращите системи и екстрите, базовата цена на новите коли ще скочи с поне 3000 евро, пресмятат експертите.
Най-евтиният модел преди 10 г. - 9 хил. лв., а днес 14 290 лв. За 10 години цените на най-евтините автомобили - тези до 20 хиляди лева, са скочили с 30%. Ново поскъпване ще има и когато станат задължителни все повечето системи за сигурност в страните от ЕС.
Ако преди 20-ина години на родния ни пазар е можело да се купи автомобил и за 9000 лева, като мъника Daewoo Tico, днес няма нова кола под 14 290 лева, колкото струва Dacia Sandero.
Преди 8 години Fiat Panda в базовото си оборудване е струвал малко над 15 000 лева, докато сега е с почти 5 хиляди лева отгоре. Подобна е и ситуацията с Toyota Aygo. Японският градски автомобил, който се прави в Чехия заедно със Citroen C1 и Peugeot 108, преди 8 години е струвал 15 200 лева, сега тойотата е от 18 990 лева.
Най-евтин нов автомобил продължава да е Dacia Logan - 14 490 лева, както и хечбек вариантът на модела - Sandero. За 8 години румънската кола с базовото си оборудване е поскъпнала с 1500 лева, т.е. с около 10 процента. Трябва да се отбележи обаче, че за тази цена нямате почти никакви екстри (страничните огледала се местят ръчно, а електрически са само предните стъкла. За версията с климатик цената скача на 21 390 лв. Двигателят е бензинов еднолитров с мощност 73 к.с.
В колите до 20 000 лева най-добро съотношение между цена и оборудване предлага Citroen C3. С данъчен кредит колата струва 17 190 лв., като в серийния вариант влизат и въздушни възглавници тип завеса.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.