IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec
BGONAIR Live

Легендарното Шелби, което натрива носа на Ферари и изчезва за 30 г.

Shelby Cobra Daytona Coupe е първата американска кола, която побеждава в състезание

Снимка: Pixabay

Снимка: Pixabay

Ако Shelby Cobra Daytona Coupe можеше да говори, то навярно би разказала живота си в типичния холивудски стил. Няколко години след създаването си автомобилът се превръща в легенда – печели състезания, чупи рекорди, изчезва за 30 години, появява се само на постери, магнити и видео игри, докато през 2001 г. съвсем случайно не е открита, след като собственичката й се самозапалва. След това започва дълга съдебна война за милиони долари, а спорът е - кой я притежава. На Shelby Cobra Daytona Coupe й трябват 50 години, за да се отдаде на спокойствие в музея на сегашния й собственик.

Автомобилът бил създаден с мисия от Карол Шелби, който като много хора в индустрията, искал да натрие носа на наперения Енцо Ферари. Американецът вече бил побеждавал "летящото конче“ като състезател от отбора на Aston Martin, но когато през 1969 година решил да се откаже от спортната си кариера, Шелби искал да победи Ферари и като конструктор. И то с американска кола.

Така се родил прототипа на Shelby Cobra Daytona Coupe в малък сервиз във Венеция, Калифорния, готов да променя историята.

Поглеждайки назад можем да видим, че американците не са допринесли много в надпреварите със спортни коли в сравнение с Англия, Италия, Германия и дори Франция. 

Още през първата си година, Daytona успява да завърши втора на Le Mans. Въпреки че успява да надбяга шевролети, алфи и поршета, американският автомобил все пак завършва след могъщото Ferrari GTO.

През 1965 година Shelby най-накрая заема първото място. Това е първият американски отбор, който стига до върха. Тимът печели 9 от 12 състезания, като някои от тях са критични, а състезанията – исторически. Shelby доминира на италианското гранд при на "Монца“, 1000-километровият Нюрбургринг, както и на 30-километровата писта през гората, която Джаки Стюарт нарича "Зеленият ад“.

Шелби побеждава Ферари. Колата вече е легенда

Въпреки че от този модел са създадени шест коли, само една от тях е наистина американска – първото Shelby, построено в Калифорния. Останалите пет били сглобени в Модена, за да може машината да попие от опита на италианските експерти. Точно под носа на Ферари.

Ала първото Shelby с номер CSX2287 е специално. То се радва на огромен късмет – през 1964 година колата избухва в пламъци. Състезанието, в което е трябвало да вземе участие е прекратено. Автомобилът обаче оцелява без фатални щети.

Daytona била и изключително красива кола – във викингско синьо, допълнено от две бели линии, които вървят по протежението й. Нейният външен вид се превърнал в запазена марка на Шелби, който започнал да произвежда автомобили в колаборация с Ford.

През 1965 година идва краят на състезателната кариера на Shelby Cobra Daytona Coupe, но в машината има още скорост и тя е готова да го покаже.

Въпреки че не се е надпреварвала от месеци, на шести ноември CSX2287 пристига на соленото езеро Бонвил, за да се състезава срещу часовника и да продължи да пише история.

За 4 дни, Shelby Daytona поставя 23 национални и международни рекорда, летейки с близо 290 километра в час. Това е последният рев на лъва.

След това Daytona става просто стар и уморен прототип, който Шелби продава на бизнесмена Джим Ръсел за едва 4500 паунда. И тук започва странната част от историята на колата.

Съвсем скоро автомобилът попаднал в ръцете на ексцентричния музикант Фил Спектър, който обожавал да я кара из Лос Анджелис. Но тя била толкова бърза, че постоянно при него пристигали глоби за превишена скорост, които му коствали състояние.

Приятелите му, естествено, го посъветвали да се отърве от нея. А и возенето не било най-приятното нещо – само след няколко километра тя започвала да прегрява. Все пак Shelby Daytona бил бесен състезател, а не автомобил, с който да караш към залеза.

Спектър искал да поправи това, но цената била прекалено висока. За това той я продал на бодигарда си за 1000 долара. А той я подарил на своята дъщеря Дона О'Хара, която направила немислимото – скрила я далеч от хорските погледи.

В продължение на 30 години никой не вижда автомобила. Жената всеки месец като по часовник плаща наема на халето, в което я държи. Получава няколко оферти за нея, но ги откланя светкавично. Дори самият Карол Шелби отива на крака при нея, за да види първата си кола, но Дона дори не отваря вратите на гаража за него.

От 1971 до 2001 година CSX2287 не е докосвано от човешка ръка. Тогава колекционерът на коли Мартин Еърс, с помощта на адвокат, успява да убеди Дона да купи автомобила от нея за близо 4 млн. долара. И на пръв поглед изглежда така, все едно я е накарал да се пречупи, защото О'Хара приема сделката и колата все пак е продадена. Но няколко дни след това тя се самозапалва.

Майка й решава, че легендарното Shelby е нейно, собственикът на гаража пък твърди, че е негово, а десетки други искат да я купят и умоляват съдията да я пусне на публичен търг. Дори Фил Спектър отново се появява в съдбата на колата, заклевайки се, че никога не я е продавал на бодигарда си, а само му я дал да я пази.

След месеци тежки дела, съдията все пак отсъжда, че Daytona-та е продадена напълно легално. Не е ясно колко е истинската й цена. Останалите пет коли от този модел, произведени в Италия, са продадени за около 7 млн. долара, което значи, че CSX2287 трябва да струва поне два пъти повече. Всички части по нея са онези, монтирани преди 50 години – тя е със същите спирачки, същия двигател и същите гуми. Макар и повече да не се е състезавала, върви идеално и неведнъж е карана по време на различни събития.

Shelby Cobra Daytona Coupe е първата кола включена в Националният исторически автомобилен регистър на САЩ, а в него са едва още седем машини. Тя е толкова легендарна, че е сравнявана със символи като Статуята на Свободата и Аполо 11.

През 2014 г. става кола на годината на Международните исторически автомобилни награди, които могат да бъдат наречени Оскарите на старите коли.

Сега колата е собственост на Фред Симоне и достойно си почива сред останалите спортни автомобили в Simeone Foundation Automotive Museum.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Коли
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата