При преговорите с "Фолксваген" направихме всичко, което можем, дори и повече. Това коментира финансовият министър Владислав Горанов на икономически форум в Пловдив.
Той посочи, че такива инвеститори искат много привилегии, на 100% изградена инфраструктура и съпътстваща такава.
Всъщност такива компании очакват домакините да извършат инвестицията, а те да дойдат само с "ноухауто" и технологията, но това могат да си го позволят големите държави, каза Горанов.
По думите му 90 процента от преговорите с гиганта са били за инфраструктура от всякакъв вид. Той добави, че свързването на Северна България и проекта за АМ "Хемус", както и връзката с "Дунав мост 2", са основен приоритет на правителството за завършване на магистралните пръстени на България.
Според вицепремиера Томислав Дончев е важно облекчаване на процедурите за инвеститорите, влизащи в тях, но и това трябва да се уреди със специален закон. Той смята още, че през следващите години индустриалните зони трябва да са обект на различни видове стимули, но с ясен регламент и ангажимент от страна на държавата и местна власт за изграждане на съпътстваща инфраструктура. Според Дончев естествена еволюционна стъпка за това е обединението на различни общини и посочи като пример Симитли и Благоевград.
Вицепремиерът коментира, че като не е дошъл "Фолксваген" у нас, "ще дойде някой друг и то в близките две-три години, защото има натрупване на много предпоставки за това и то е неизбежно". Дончев даде като пример концентрацията на над 250 фабрики, произвеждащи компоненти в автомобилната индустрия, но и привлекателната данъчна среда, предаде БТА.
Страната ни е предприела редица стъпки за увеличаването на доходите и на заплатите в публичния сектор, но в посоката, в която работи и бизнесът, заяви Горанов. Финансовият министър посочи още, че страната ни не може да поддържа ниска цената на труда, защото скоро няма да има кой да я предлага. По думите му обратна миграция на специалисти по примера на прибалтийските страни е станала, когато доходите са достигнали 50-60 процента от средните доходи в ЕС.
В момента в нашата страна доходите са 49-50% от средните за ЕС, а българските емигранти са около милион за последните 15 години. За връщането на мигрантите обратно съществен фактор е заплатата, но също така важни са разполагаемият доход, данъците, битовият комфорт и съпътстващи фактори на околната среда като инфраструктура, сигурност, чистота на въздуха и социални придобивки. Това е комплекс от фактори, който зависи от държавата и от местните власти, каза още Горанов.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.