IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec
BGONAIR Live

Избори 2016: Агитацията вяла, меракът – голям

Заявената активност за гласуване е със 7% по-висока от тази за миналия вот

Снимка: архив Reuters

Снимка: архив Reuters

Вяла предизборна кампания от страна на кандидатите, но нарастващо желание за гласуване от страна избирателите отчитат социолозите.

Агитацията за президентските избори и за референдума не привлича вниманието на гласоподавателите.  Интересът им към кампанията е по-слаб отколкото преди година по време на местните избори.

Две седмици преди нейния край всеки втори анкетиран (51%) заявява, че не е запознат с нито една проява на кандидатите за държавен глава, показва национално представително проучване на Алфа Рисърч.

То е проведено между 19 и 24 октомври 2016 година сред 1013 пълнолетни граждани в страната и е финансирано със средства на социологическата агенция.

Данните показват, че мнозинство (82%) знаят, че на 6-и ноември предстои гласуване за президент и национален референдум. Информацията за тези два избора достига до избирателите предимно от националните медии. На местно равнище не кандидатите, а основно политическите партии (42%) се разпознават като агитиращи за президентския вот.

С новото изискване за задължително гласуване са запознати 77% от избирателите. Въпреки че според повечето от хората задължението няма да окаже влияние върху решението им дали да участват във вота, за две седмици делът на твърдо решилите да гласуват за президент нараства от 61% до 66% от живеещите в България.

Така, независимо от по-слабата кампания, заявена активност е със 7% над декларираната към същия период през миналата година. Ако нагласите се запазят, на първия тур може да се очаква до урните да отидат над 3 млн. 700 хиляди избиратели.

Социолозите са анализирали резултатът от бурните дебати около квадратчето "Не подкрепям никого". Данните показват, че 53% вече знаят за него, но само около 10% биха го използвали. Това ще са тези, които обичайно не гласуват – най-млади, учащи, слабо интересуващи се от политика, жители на градовете.

Както и през 2015 г. съмненията за честността на изборите в страната остават високи. Същевременно, по-слабата кампания и липсата на локални играчи, характерни за местните избори, леко подобряват очакванията за честността на тазгодишните избори в отделните населени места, отчитат социолозите.

От 19% на 23% нарастват хората, които смятат, че в тяхното населено място изборите ще са честни. Значително намалява и делът на избирателите, които са на противоположното мнение -  от 46% на 34%.

 За втора поредна година по поръчка на Институт за развитие на публичната среда и финансирано с проектни средства на организацията агенция Алфа Рисърч провежда национално представително проучване за информираността и ролята на кампанията за Президентските избори и Националния референдум. Настоящото изследване е проведено в периода 19 – 24 октомври 2016г. сред 1013 пълнолетни граждани от цялата страна. Използвана е стратифицирана двустепенна извадка с квота по основните социално-демографски признаци. Информацията е събрана чрез пряко стандартизирано интервю по домовете на анкетираните лица.

 Алфа Рисърч носи отговорност за данните и интерпретацията, публикувани на нейния сайт, но не и за избирателно или манипулативно използване на тези данни.

 Съгласно чл. 205 (ал. 1 - 4) от Изборния кодекс всяка медия, която използва данни от настоящото проучване, е длъжна да съобщи информацията от това каре.

 

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата