Една парола дава достъп до всичките ви тайни, данни, близки хора и пари, коментира Ваня Палейкова - експерт по киберсигурност и защита на данните, програмен директор на сдружение "SAFER - Дигитално читалище за онлайн сигурност".
"Хората не си дават сметка, че цифровият свят вече не се различава от истинския живот поради простата причина, че всички живеем повече онлайн, отколкото в реалността. А всички грешки и пороци са многократно засилени в интернет, показността е много по-голяма и няма връщане назад", отбеляза Палейкова в интервю пред БТА.
Тя посочи, че за нея, като експерт по киберсигурност, най-големите проблеми се случват заради суета.
"Вижте всички безумни тестове от сорта "На коя звезда приличаш" или "Кой е принцът за теб", които хората масово решават, давайки с охота личните си данни, само и само всички да видят, че лявата им вежда има прилика с Анджелина Джоли. Принципът "Няма безплатен обяд" важи с особена сила в интернет. Всички програми, приложения, търсачки, социални мрежи, чатове, които използвате, събират данни за вас и ги продават", обясни експертът.
Тези приложения са безплатни, защото вие плащате за тях с информацията за себе си. Вече не е възможно да избягате от глобалната мрежа, защото - веднъж в интернет, завинаги в интернет, дори и да изтриете всичките си профили и да се скриете в гората с телефон с фенерче, каза специалистът.
След 25 май 2018 г., когато влиза в сила Общият регламент, който регулира защитата на лични данни (GDPR), гражданите ще имат повече права и по-голям контрол над личните си данни, но, за да се случи това, те трябва да са активна страна, посочи Ваня Палейкова.
Палейкова обясни, че наред с ЕГН, за лични и чувствителни данни вече са смятат IP адреса и cookies (бисквитките), които разкриват много информация за хората - местоположение, интереси, навици.
Целта на GDPR е да затегне контрола върху компаниите, които боравят с лични данни, чрез безпрецедентни глоби - до 4% от оборота или до 20 милиона евро. За обикновения човек това означава, че фирмите, които държат личните му данни, ще са много мотивирани (чрез санкции) да ги пазят отговорно и най-вече - да ги събират по много по-строги правила и основания.
Палейкова обясни, че ако една фирма продава ваши данни на втора фирма с цел маркетинг, реклама или друго, вече ще е длъжна да ви уведоми, когато ви взима данните. Или, когато подписвате договор с мобилен оператор, той вече ще е длъжен да ви уведоми защо ви иска копие от личната карта (впрочем вече не сте длъжни да оставяте копие) и вие можете да откажете.
А ако сте имали договор с мобилен оператор, който е изтекъл преди години и сте приключили отношенията си с него, имате право да поискате данните ви да бъдат заличени. Трябва да подадете искане за това, а операторът има срок от 30 дни да ви отговори и да ви представи доказателство, че е изтрил информацията (ако има основание за това).
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.