За какво трябва да бъдем нащрек, преди да изтеглим ипотечен кредит? Възпитава ли българинът потребителска култура в себе си и докъде разчита на защита от институциите?
"За радост, преди само 2 години у нас бе приет Закон за ипотечните кредити. Той систематизира разпръснатата дотогава уредба за този тип кредити. Той гарантира, че има ясни задължения към финансовите институции, които предлагат такива услуги. Там се въвеждат и механизмите за контрол. Там е регламентирано предсрочното изплащане на кредита, което трябва да стане без допълнителни усложнения", обясни председателят на Комисията за защита на потребителите Димитър Маргаритов.
Гостът напомни в студиото на "Денят ON AIR", че кредиторите са длъжни да дадат обща информация за кредитите. Стандартният европейски формуляр описва кратко и ясно какви са задълженията на потребителя, допълни той.
"Законът дава период от 14 дни след представяне на обвързващата оферта на кредитора, в който потребителят трябва да вземе решение. Така подписът може да се положи след информиран избор. Този период дава възможност и за сравнение на офертите от други финансови институции", уточни Маргаритов пред Bulgaria ON AIR.
Според председателя на КЗП потребителската култура на българина се покачва постепенно. "Нека да използваме благоприятната ситуация, че имаме нов закон, който дава гаранция на потребителите. Винаги казваме, че коректността е най-прекият път към джобовете и сърцата на клиентите", изтъкна той.