Става въпрос за пари, власт и суета: преговорите за продажбата на бизнеси рядко са лесни. Настоящите разговори между Microsoft и Bytedance вероятно ще бъдат особено трудни - мениджърите проучват частична продажба на видео платформата Tiktok, която попадна между фронтовете на конфликта между САЩ и Китай. В случая става въпрос и за политика.
Тъй като президентът на САЩ Доналд Тръмп заплашва да забрани приложението, на Microsoft може да бъде предоставена уникалната възможност да придобие бизнеса в САЩ, Канада, Австралия и Нова Зеландия. Групата потвърди преговорите тази седмица в своя блог. Рисковете обаче са огромни.
Дори при частична продажба цената може да бъде повече от 26 милиарда долара, които Microsoft плати за LinkedIn през 2016 година. Не е ясно и как бизнесът на TikTok може да бъде отделен от Bytedance. Понастоящем бизнесът с потребителите е от малко значение за Microsoft. Съществува и риск от отвличане на вниманието от стратегията, с която производителят на софтуер в момента е толкова успешен.
Откакто Сатя Надела пое ръководството на Microsoft в началото на 2014 г., групата се фокусира основно върху корпоративните клиенти. Въпреки че подчертава, че продуктите на Microsoft се използват както професионално, така и от частни лица, само няколко продукта са насочени изключително към потребителите, като търсачката Bing, игровата конзола Xbox и играта Minecraft. Надела сложи край на бизнеса с мобилни телефони, както и на музикалната услуга Groove или своето фитнес устройство.
Тази стратегия се отплаща, тъй като цената на акциите на Microsoft се повиши с около 400 процента откакто той встъпи в длъжност, а пазарната капитализация достигна 1,61 трилиона долара. Така че защо ръководството около Надела да променя тази стратегия - и също да се включи в трудни политически дискусии, които постоянно съпътстват социалните мрежи в наши дни? „Компанията не може да бъде добра във всичко“, казва пред MarketWatch анализаторът Марк Мердлер от Bernstein Research. Tiktok е извън основната дейност на американския концерн по много начини.
Засилване на рекламния бизнес
Microsoft не коментира мотивацията. Стратегията, която стратезите в Редмънд чертаят, вероятно включва редица аргументи.
Първо, някои бизнес области биха могли да се възползват директно от придобиването. Производителят на софтуер ръководи търсачката и рекламния бизнес Bing, която генерира 7,6 милиарда долара през изминалата фискална година. Текстовите реклами до списъците с резултатите с търсения обаче са доста различни от клипове между видеата. Поне платформата, която клиентите използват за резервиране на рекламно пространство, все още може да се използва от Tiktok.
Подразделението за компютърни игри също може да се възползва от сделката. Предаването чрез стрийминг на заглавия като „Fortnite“ или „The Last of Us“ е доходоносен бизнес, в който Amazon доминира с платформата Twitch. В допълнение, потреблението и използването нарастват едновременно: С онлайн услугата Stadia Google иска да даде възможност на потребителите да гледат потоци - на любимата си игра в YouTube - и ако искат, могат да започнат с едно щракване. Microsoft сложи край на своята услуга за стрийминг услуги Mixer поради липса на успех - Tiktok може да затвори празнината.
Защо сделката крие рискове вижте в продължението на материала в Investor.bg!
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.