Глобалният IT срив от миналия петък нанесете сериозни щети, надхвърлящи един милиард долара, но кой е готов да ги плати? Виновникът за проблема е компанията за киберсигурност CrowdStrike, която мнозина заклеймиха, че е осакатила технологично света.
Прекъсването беше причинено от техническа грешка на кода в софтуера за "актуализация на съдържание". На CrowdStrike ще са им е нужно много време, за да нормализират нещата. Експертите по кибер сигурност обаче смятат, че това е "най-голямото IT прекъсване в историята”, довело до анулирането на над 5000 полета на авиокомпании по целия свят, осуети работата на много бизнеси, болници и други. Това е коствало много приходи, време и продуктивност на хората работещи в тези сфери.
Късно вечерта в неделя CrowdStrike публикува в своите социални мрежи, че "значителен брой" от около 8,5 милиона засегнати устройства са отново онлайн и работят. Компанията отново се извини за прекъсването. Въпреки извинението, фирмата за киберсигурност не спомена дали възнамерява да предостави компенсации на засегнатите си клиенти. Технически анализатори и експерти подозират, че ще има много искания към компанията за обезщетения и много съдебни дела.
"Ако сте адвокат на CrowdStrike, вероятно няма да се насладите на остатъка от лятото си", казва експерт, пише “24 часа”. Все още не е ясно колко точно ще струват щетите, но със сигурност сумата ще надхвърли милиард. Подобен тип IT прекъсване се случи наскоро на софтуерната фирма CDK Global, която обслужва дилъри на автомобили в САЩ. Сривът продължил 3 седмици и засегнал само една индустрия, но причинил щети за 1 милиард долара.
Въпреки доминацията си в областта на киберсигурността, приходите на CrowdStrike годишно са малко под 4 милиарда долара. Предполага се, че компанията има и защита в клиентските си договори, за да бъде предпазена от отговорност.
Сривът случил се в петък може да накара само 5% от клиентите на компанията да я оставят. "Те са толкова голям играч, че за да се махнат хората от CrowdStrike и да идат при конкурент би било хазарт", отбелязват експерти. Истинският удар за софтуерната фирма може да бъде спечелването на лоша репутация, което ще затрудни спечелването им на нови клиенти. "Днес CrowdStrike става известно име, но не по добър начин и това ще отнеме време, за да се промени", пишат западни издания.
Джордж Курц, главен изпълнителен директор на компанията каза още в петък след срива, че фирмата се е фокусира върху отстраняването на продължаващите проблеми. "Целта в момента е да се уверя, че всеки клиент отново работи. Мисля, че много от тях разбират, че оставането една крачка пред "лошите" изисква тези актуализации на съдържание", казва Курц.
Клиентите дори и да проявят разбирането, на което Джордж Курц се надява, конкурентите ще се стремят да използват тези събития срещу тях, пише CNN.