McDonald's се превърна в символ на промяната преди 30 години, когато отвори първия си ресторант в Москва. Но след като временно затвори повече от 800 ресторанта след инвазията в Украйна, McDonald's реши да напусне Русия напълно.
Веригата за бургери ще продаде бизнеса си в Русия, заявявайки, че "хуманитарната криза, причинена от войната в Украйна, и ускоряващата се непредвидима оперативна среда са накарали McDonald's да заключи, че продължаването на собствеността върху бизнеса в Русия вече не е надеждно, нито е в резон с ценностите на компанията."
През март, малко след началото на войната, McDonald's последва други западни компании и временно затвори своите ресторанти в Русия.
След като продажбата бъде финализирана, руските ресторанти ще бъдат "де-арчирани", което означава, че местата вече няма да имат право да използват името, логото или менюто на McDonald's. McDonald's (MCD) заяви, че на служителите му все още ще се плаща до приключването на сделката и че "те ще имат бъдеща работа с всеки потенциален купувач".
Главният изпълнителен директор Крис Кемпчински каза, че се гордее с над 60 000 работници, наети в Русия, и каза, че решението е "изключително трудно".
"Ние обаче имаме ангажимент към нашата глобална общност и трябва да останем непоколебими в нашите ценности. А нашият ангажимент към нашите ценности означава, че повече не можем да поддържаме името ни да свети там", каза той.
Край на една ера
Решението слага забележителен край на тридесетилетните отношения на McDonald's с Русия. McDonald's отвори вратите на първия си ресторант в Москва на 31 януари 1990 г. Тогава бяха обслужени над 30 000 души, а ресторантът на площад Пушкин трябваше да остане отворен с часове по-късно от планираното поради тълпите.
Пристигането на компанията в Москва беше нещо повече от Биг Мак и пържени картофи, отбелязва Дара Голдщайн, експерт по Русия в Williams College, пред CNN. Това беше най-яркият пример за опита на президента на Съветския съюз Михаил Горбачов да отвори своята разпадаща се страна за външния свят.
"Имаше наистина видима пукнатина в желязната завеса" каза тя по-рано. "Беше много символично за промените, които се случваха. Около две години по-късно Съветският съюз се разпадна."
Излизането на McDonald's "представлява нова изолация на Русия, която сега трябва да гледа навътре за инвестиции и развитие на потребителската марка", обяснява Нийл Сондърс, управляващ директор на GlobalData. Той добавя, че други западни марки заемат "принципна позиция по отношение на концепциите за свобода и демокрация" и преразглеждат бизнеса си в Русия.
Голямата цена на напускането
McDonald's може да получи значителна сума от напускането на Русия - между 1,2 милиарда и 1,4 милиарда долара. Акциите почти не бяха променени при предпазарна търговия.
"Фактът, че McDonald's притежава повечето от ресторантите си в Русия, означава, че има богат бизнес за продажба", казва Сондърс. "Въпреки това, като се имат предвид обстоятелствата на продажбата, финансовите предизвикателства, пред които са изправени потенциалните руски купувачи и факта, че McDonald's няма да лицензира марката или идентичността си, малко вероятно е продажната цена да бъде близка до балансовата стойност преди инвазията."
В последния си отчет за приходите McDonald's каза, че затварянето на ресторантите му в Русия му е струвало 127 милиона долара през последното тримесечие. Близо 27 милиона долара идват от разходи за персонал, плащания за лизинг и доставки. Другите 100 милиона долара бяха от храна и други предмети, които ще трябва да изхвърли.
McDonald's имаше 847 ресторанта в Русия в края на миналата година, според инвеститорски документ. Заедно с други 108 в Украйна, те представляват 9% от приходите на компанията през 2021 г.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.