В искрящите лазурни води на Антигуа блестящата суперяхта Alfa Nero за 95 милиона британски лири можеше да бъде видяна закотвена миналата седмица от хората, наслаждаващи се на бреговата линия на Карибите. Но малцина от туристите, които са забелязали нейния лъскав черен корпус, биха оценили, че това е истинска находка.
След нахлуването в Украйна суперяхтата, която е свързана с руския милиардер Андрей Гуриев, изчезна от глобалните проследяващи карти, използвани за локализиране на морския трафик.
Разследване на Observer този уикенд разкрива, че това е една от най-малко шестте суперяхти, свързани с санкционирани от Обединеното кралство олигарси, които са "потъмнели" в системите за проследяване на океана. Собствениците на тези яхти почти със сигурност светкавично са осъзнали, че са изложени на риск да бъдат обект на глобален лов за активите на супербогатите в Русия.
Най-малко 13 такива кораба на обща стойност от близо 2 милиарда британски лири вече са конфискувани след инвазията в Украйна, от Южна Франция до Фиджи. В последния случай суперяхтата Amadea, за която се твърди, че е свързана с милиардера Сюлейман Керимов, беше задържана от името на САЩ.
Анализаторите отчитат увеличение на свързаните с Русия яхти, които изключват оборудването на системата за автоматична идентификация (AIS), използвано за проследяване на големи плавателни съдове. Системата може да бъде изключена по основателни причини, но експертите смятат, че някои плавателни съдове искат да избегнат това да бъдат открити.
Анализ на данните от Observer на AIS, събрани от фирмата за разузнаване на морските и авиационни пазари VesselsValue, разкрива други суперяхти, които са "потъмнели" за повече от месец. Те включват:
- 72-метровата суперяхта Clio, свързана с индустриалеца Олег Дерипаска, която плава от Индийския океан към Турция след инвазията. Последното предадено местоположение на плавателния съд е от 18 април в Черно море, в обсега на руските пристанища Сочи и Новоросийск.
- 70-метровата Galactica Super Nova, свързана с олигарха Вагит Алекперов, санкционираният бивш президент на Лукойл. Последното предадено местоположение на яхтата е на 2 март край хърватския бряг.
- 140-метровата Ocean Victory, свързана със санкционирания олигарх Виктор Рашников, която за последно предава местоположението си от Малдивите на 1 март.
Един член на екипажа на суперяхта, свързана с руски олигарх, санкциониран от Обединеното кралство, твърди пред Observer миналата седмица: "Казаха ни да изключим AIS. Отстранихме винтовете на щепсела и го извадихме."
В моретата има около 9300 суперяхти на стойност над 50 милиарда британски лири, според данни от индустрията. Приблизително 10% от този флот е собственост на руснаци.
Една от първите конфискувани суперяхти беше 86-метровата Amore Vero, свързана с петролния магнат Игор Сечин, която беше задържана от митнически служители в корабостроителница в Ла Сиота, близо до Марсилия, на 2 март.
Италианските власти също конфискуваха 143-метровата ветроходна яхта А на 12 март в Триест. Смята се, че тя е собственост на милиардера предприемач Андрей Мелниченко и е най-дългата ветроходна яхта в света. Той беше санкциониран от Обединеното кралство на 15 март.
Другата суперяхта на Мелниченко, футуристична моторна яхта А за £240 милиона, изчезна от глобалната система за проследяване. Последното й потвърдено местоположение беше на 10 март на Малдивите.
Последното регистрирано местоположение на Alfa Nero в AIS е в Карибите на 3 март, когато е закотвена във Филипсбург в Сен Мартен. Яхтата работи с малък екипаж и е поставила своя тендер, Alfa Fish, на склад.
62-годишният Гуриев, руснак, натрупал богатството си с руския гигант за торове ФосАгро, според морски източници е собственик на кораба. Разкрито е, че той е купил най-голямата частна резиденция в Лондон - имение с 25 спални Witanhurst, за £50 милиона през 2008 г.
Гуриев редовно се е наслаждавал на плаване с Alfa Nero. Плавателният съд се използва и от семейството му, включително неговия син (също Андрей) и съпругата на сина му Валерия, която учи в Лондонския колеж по мода, а веднъж бе споделила в Instagram, че е "твърде красива за работа". Подобно на много яхти, собствеността за нея е придобита чрез непрозрачна офшорна структура, а Гуриев отрече да е собственик.
Други яхти, които не са били проследявани от AIS повече от месец, включват Galactica Super Nova, която има плувен басейн със стъклено дъно и водопад. Тя напуска Тиват в Черна гора на 2 март и незабавно изчезна от системата.
Clio, свързана с Дерипаска, плава повече от 3000 мили след инвазията, от Малдивите, през Суецкия канал, през Средиземно море и в Босфора, врата към Черно море и неговите руски пристанища. В случая на Clio една от причините да е потъмняла може да е опасната ситуация в Черно море, произтичаща от войната.
Други яхти, които не са предавали потвърдено местоположение чрез AIS в продължение на поне месец, включват My Sky, свързана с цигарения магнат Игор Кесаев, която последно съобщава за местоположението си на Малдивите на 30 март. Малдивите нямат договор за екстрадиция със САЩ и поне пет яхти, свързани с руски собственици, са се отправили към техните води след инвазията. Други плавателни съдове, включително два, собственост на Роман Абрамович, са се отправили към Турция.
Съгласно морските правила AIS трябва винаги да работи, когато корабите са в движение или на котва. Всички плавателни съдове с бруто тонаж 300 и нагоре трябва да бъдат оборудвани с него. Крейсерски кораб обикновено предава местоположението си често, но може да изключи системата, когато е в пристанището. Данните се предават от радиоприемници и сателити.
Сам Тъкър от VesselsValue каза: „Има някои плавателни съдове, при които преди бихме получавали сигнал на всеки няколко минути от транспондери, а сега виждаме пропуски от месеци. Много вероятно е някои да са изключили превключвателя и да са преминали в режим на стелт."
Никой от санкционираните олигарси, свързани с шестте суперяхти, заподозрени, че са изключили своя AIS, не отговори на искане за коментар.