IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec
BGONAIR Live

Гръцки танкери превозват рекордни количества руски петрол

Рафинериите с огромни печалби, купуват на силно намалени цени

Снимка: Bloomberg

Снимка: Bloomberg

Собствениците на танкери в Европа доставят възможно най-много руски суров петрол преди енергийните санкции срещу Москва да влязат в сила през декември, пише The Wall Street Journal.

След нахлуването на Русия в Украйна през февруари западните нации обещаха да се откажат от суровия петрол от Москва, а предстоящите санкции породиха страхове сред европейските преработватели и корабособствениците да не бъдат вписани в черния списък заради боравенето с горивото.

Междувременно доставките за Азия са нараснали. Китай почти удвои своя внос на руски суров петрол до средно 1,13 милиона барела на ден през юни, от 670 000 барела на ден през февруари, според доставчика на енергийни данни Vortexa. Индия внасяше приблизително един милион барела на ден миналия месец, от почти нула през първите два месеца на тази година.

"Въз основа на тази тенденция изглежда възможно Русия да може да изнася целия наличен суров петрол без купувачи от САЩ или Европейския съюз“, каза Дейвид Уех, главен икономист на Vortexa.

Гръцките собственици на танкери, които контролират близо една трета от глобалния флот, са преместили около половината от обемите руски суров петрол през май и юни, според брокери. Lloyd’s List Intelligen ce изчислява, че през тези два месеца гръцки кораби са направили 151 посещения в руски пристанища в Черно и Балтийско море, в сравнение с 89 посещения през предходния период.

Гръцки танкери също плават до Сибир, традиционно запазено място за китайски и руски корабособственици. Kriti Legend например, който е собственост и се управлява от Avin International, пристигна на 12 юли в пристанището Лайжу в Китай след натоварване на суров петрол от Козмино в руски Сибир, според доставчика на морски данни MarineTraffic.

Санкциите на ЕС ще влязат в сила на 5 декември и изискват забрана на доставките на руски петрол за Европа. Доставките извън континента от оператори на танкери няма да бъдат забранени, но корабите няма да могат да получат застрахователно покритие, което прави всяко плаване незаконно според международното морско право.

Дългият период от време преди забраната за превоз има за цел да даде достатъчно време на правителствата да преминат към алтернативни енергийни източници извън Русия, според служители на ЕС.

Високото търсене на петрол след нахлуването в Украйна доведе до повишаване на тарифите за превоз на средни танкери Aframax до около 40 000 долара на ден, в сравнение с 10 000 долара през януари, казват корабни брокери.

Големи европейски собственици на танкери казват, че санкциите могат да ги накарат временно да спрат плаванията за около една трета от техния флот. Но силното световно търсене на петрол ще накара тези кораби да се движат отново, казват те.

"Никой не може да каже какво ще се случи с пазара на танкери, след като санкциите влязат в сила, но в крайна сметка това може да е като цяло положително, тъй като търсенето на петрол все още е високо и корабите вероятно ще бъдат разположени, за да товарят петрол от други дестинации като САЩ и Близкия изток“, каза главният изпълнителен директор на гръцка корабна компания, който пожела анонимност. „Те ще пътуват на по-дълги разстояния, което означава, че ще правят повече пари.“

Двама европейски корабособственици казаха, че към тях са се обърнали китайски танкерни оператори, които са поискали да купят общо шест танкера поради опасения, че няма да има достатъчно капацитет за транспортиране на руски петрол, след като санкциите влязат в сила на 5 декември. Брокери казаха, че китайците конкуренти са искали да купят най-малко осем танкера.

Около 80% от петролния износ на Русия преди нахлуването в Украйна е отивал към редица развити икономики като ЕС, САЩ, Япония и Южна Корея. Руските доставки за Западна Европа са намалели с две трети от началото на войната до 400 000 барела на ден през май, според доставчика на данни Kpler. Но сега голяма част от този обем отива само в няколко страни.

Москва предлага големи отстъпки на тези вносители, които са до 40 долара по-малко за барел в зависимост от клиента, в сравнение с петрола, идващ от Близкия изток, САЩ и Африка, според петролни търговци.

Междувременно рафинериите печелят огромни печалби, като купуват руски суров петрол със силно намалени цени и го превръщат в продукти, които се продават на по-високи цени. Отстъпките са особено привлекателни за рафинериите в Китай, най-големият вносител на петрол в света. Brent – ​​глобалният бенчмарк за суров петрол – падна под 95 долара за барел миналата седмица заради надеждите, че Саудитска Арабия ще увеличи добива, но се върна над 100 долара, когато страната не го направи.

Целият анализ четете на сайта на Bloomberg TV Bulgaria

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Русия
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата