По целия свят има все повече признаци, че плавният поток на руски петрол започва да се среща проблеми.
Дори след като основната агенция за прогнозиране на петрола в света заяви, че добивът може да спадне с 30%, износът от производителя от ОПЕК+ досега е устойчив, тъй като санкциите, заедно с ограниченията на цените на руския петрол, имаха за цел да поддържат потока. Сега обаче товарите започват да отнемат повече време за намиране на пазари.
Освен че има последици за Москва - постъпленията от данъци върху петролната индустрия представляват над две трети от приходите от енергийни данъци през февруари - развитието може да разтревожи американските служители, които отдавна твърдят, че руският петрол трябва да тече свободно, за да се избегне скок в цените на горивата.
Корабите, пълни с рафинирани горива, плават край бреговете на Европа, Африка и Латинска Америка, като потенциално само събират таксите за изчакване. Някои кораби, превозващи суров петрол на Русия се движат между пристанищата, без да се разтоварват, докато други се разтоварват и след това чакат на необичайни места.
Всичко сочи към мрежа от логистика, която се бори да поддържа темпото с обслужването на страна, която изнася над 7 милиона барела на ден суров петрол и продукти. Голяма част от тази търговия се измести от Европа към нови и по-малко познати клиенти, често на хиляди километри по-далеч.
"Вече има несъответствие в това какво напуска руските пристанища и какво се внася от купувачите на руски петрол“, каза Джовани Стауново, стоков анализатор в UBS Group AG. "Това се изразява в по-големи обеми петрол на вода и като се има предвид ограничения брой танкери, налични за транспортиране на петрол, ако тези танкери не бъдат разтоварени, това ще доведе до по-нисък износ и производство в даден момент.“
Въпреки че обяви намаляване на добива с 500 000 барела на ден за този месец, руският износ на суров петрол по море се задържа досега този месец - факт, който натежава върху цените през последните седмици.
Въпросът е дали тази структура може да се разпадне, ако доставките се забавят.
Около 1,2 милиарда барела суров петрол са били на вода миналата седмица, най-високата стойност за това време на годината в данни от 2016 г., показват данни на Vortexa Ltd.
Два танкера, които превозваха основния руски суров петрол Urals до устието на Персийския залив, все ще са там, откакто пристигнаха преди месеци.
Танкерът Elza е закотвен край Оман от 9 декември, докато Coatlicue плава близо до Фуджейра в ОАЕ от поне два месеца. Всеки кораб е натоварил около 700 000 барела Urals от руското балтийско пристанище Приморск през ноември, според доклади на пристанищни агенти и данни за проследяване на кораби, събрани от Bloomberg.
Дълбочините на плавателните съдове във водата предполагат, че те имат същите товари на борда, както когато са пристигнали. Ако случаят е такъв, това би означавало скъпи сметки за превоз. Въпреки това данните от Vortexa Ltd. показват, че Coatlicue е разтоварил товара си в началото на март.
Най-малко четири танкера с националния суров петрол ESPO чакаха седмици, като някои посещаваха едно китайско пристанище след друго, докато около 4,4 милиона барела дизелово гориво от Русия бяха задържани в морето в началото на март в най-голямото си натрупване от поне седем години .
"Желаещи купувачи в Азия, а именно Индия и в по-малка степен Китай, грабнаха товари със суров петрол с отстъпка, но увеличаващите се обеми по вода предполагат, че делът на руския петрол в техния микс от внос може да стане твърде голям, за да е удобен“, каза Международната агенция по енергетика в месечния си доклад тази седмица.
Въпреки че Азия все още приема много руски доставки, страната все пак трябва да се обърне към все по-необичайни места за своя суров петрол.
Кораб, натоварен с руски суров петрол, престоя край бреговете на Гана почти три седмици и друга пратка беше изпратена до резервоарите за съхранение в Югоизточна Турция в края на миналия месец, първата, изпратена до терминал Dortyol от поне 2018 г., когато Bloomberg започна да проследява потоците.
Има също нарастващо натрупване на рафиниран петрол, като временно се съхраняват милиони барели дизел.
Един такъв кораб, SCF Yenisei, превозващ руско дизелово гориво, разтовари товара си, след като престоя край бреговете на Гана повече от 10 дни.
Друг, Adamas I, който зареди руско гориво в края на януари, плава край Судан повече от 20 дни, според Vortexa Ltd. и данни за проследяване на танкери, събрани от Bloomberg.
"Въпреки че товарите със суров петрол намират нови пазари в Китай и Индия, продуктите са изправени пред все по-големи трудности при пласирането“, каза Тамас Варга, анализатор в брокерската компания PVM.
Още анализи - на сайта на Bloomberg TV Bulgaria