Когато Константин Калиновски служи в украинските въоръжени сили по време на първоначалната инвазия на руския президент Владимир Путин в Украйна през 2014 г., ветеранът не притежаваше оборудването, което драстично промени начина, по който публиката възприема репортажи от войната сега, след пълномащабното нахлуване на Русия миналата година – дроновете за наблюдение.
Девет години по-късно украинските бойци използват търговски дронове и GoPro камери, за да записват своите победи на бойното поле, качвайки видеоклипове, които улавят с прецизност унищожаването на вражески танкове, убийствата на снайперисти и експлозиите на гранати.
Украински батальони, като Белите вълци, заснемат кадри за публикуване в социалните мрежи от птичи поглед, който граничи с геймификацията на битка в реалния живот. Междувременно се появиха и кадри от Русия, включително зловещата екзекуция с чук на бивш затворник, избягал от прословутата паравоенна група "Вагнер", и видео, което изглежда показва как украински войник е обезглавен с нож.
Някои от тези видео техники бяха въведени от Ислямска държава по време на бързото й издигане в Сирия и Леванта преди близо 10 години. Групата публикува сложни, изпипани и понякога графично изпълнени с насилие видеоклипове като част от по-широка кампания за набиране на персонал, опитвайки се да покаже легитимността си, да насърчи поддръжниците и да изплаши враговете.
За Украйна мотивацията зад създаването на подобни видеоклипове със сцени от бойното поле е да привлече достатъчно зрители в световен мащаб, за да гарантира, че борбата на страната срещу Русия няма да бъде забравена и да докаже, че финансовата и военна подкрепа на Запада за Киев не е била, и няма да бъде, дадена напразно.
Това твърди Калиновски, който беше мобилизиран през 2014 г., когато Путин нахлу в източния регион Донбас на Украйна и незаконно анексира черноморския полуостров Крим.
Той служи 14 месеца, преди да бъде демобилизиран поради замразяване на конфликта. Калиновски се мести в Съединените щати през 2018 г., където сега помага на украинските части в осигуряването на защитно, медицинско и оборудване за наблюдение - включително търсените дронове DJI Mavic 3, които се използват от войниците за заснемане на кадри от бойното поле.
"През 2014 г. подобни видеоклипове щяха да бъдат наистина рядкост. Единствените дронове, които бяха налични тогава, бяха военни дронове, професионални дронове – по-малките търговски дронове просто не съществуваха", казва Калиновски пред Newsweek. "Дроновете за наблюдение промениха абсолютно всичко на бойното поле."
"Видяхме как украинската военна помощ идва от подкрепящите я страни. Обикновено помощта идва, когато Украйна бележи успехи, защото никой не иска да помогне на някой, който не знае как да използва помощта. С тези кадри от дрон Украйна е способна да покаже, че можем да се защитаваме. Можем да се бием, можем да отстояваме позициите си, можем да се противопоставим на тази геноцидна война. Кадрите от дроновете и медийно отразяване затвърдиха подкрепата за Украйна по целия свят", обяснява той. "Показано е, че можем да се изправим срещу руснаците – те не са някаква суперсила."
Украинският отряд "Белите вълци" пуска видеоклипове по време на конфликта, показващи как неговите сили унищожават руски цели, включително танкове. Един такъв клип, публикуван в Twitter от украинската служба за сигурност SBU през март, показва въздушен изглед на военни превозни средства, експлодиращи след удар отгоре.
Шон Хюстън, професор, който преподава курсове по пропаганда, социални конфликти и медийни изследвания в The Citadel, Военния колеж на Южна Каролина, каза пред Newsweek, че клипът е "страхотен пример за игровизацията на бойни видеоклипове и странното припокриване между видеото игри и кадри от реалния живот", който е свързан с видео техниките, използвани от ИДИЛ.
ИДИЛ, казва Хюстън, набляга на вид пропагандно видео, което "за съжаление е много по-привлекателно за по-младата аудитория".
"Те често приличат на екшън филми и приоритизират драматичните конфликти, независимо дали това са бойни кадри или обезглавявания на камерата. И по този начин е по-вероятно да генерират гледания и кликвания", каза той.
Хюстън каза, че някои кадети от Citadel са му казали, че им е станало трудно да правят разлика между кадри от битка в реалния живот и кадри от видеоигри в продължаващата война в Украйна.
"Това донякъде размива границата между двете, особено когато повечето млади хора гледат видеоклипове и играят игри на телефоните си, където малките екрани минимизират разликите между видео с високо качество и видео с по-ниско качество, което може да изглежда много по-зле на лаптоп екран", допълва той. "Видеоклиповете на Белите вълци са толкова остри и ясни, че дори можете да видите добре боеприпасите, които използват, докато снарядите се гмуркат към целите си."
Русия и Украйна "имат различни цели" със своите видеоклипове, които се произвеждат по време на войната, обяснява Хюстън, оценявайки, че фокусът на Русия изглежда привлича новобранци, докато Украйна се надява да привлече финансова и военна подкрепа от Запада като поддържат аудиторията инвестирана.
"Мисля, че Украйна е разбрала това и е направила нещо като обратен инженеринг на важните части или някои важни части от пропагандния подход на ИДИЛ, като същевременно го отдели от морално ужасяващите или морално отвратителните практики на ИДИЛ", каза той.
"Украинският президент Володимир Зеленски е използвал медиите "брилянтно" досега във войната", казва Хюстън. "Видът видео, което Украйна пуска, не е последваща мисъл. Това е част от голямата стратегия на Украйна, която използва различни форми на власт от традиционната дипломация до публични призиви чрез социалните медии. Видеоклипове като тези, които те пускат, привличат очите и генерират щраквания."
Украйна е "измислила как да става популярна в социалните мрежи многократно“" и "как да задържи международното внимание върху руската инвазия".
"Бих казал, че Украйна провежда майсторски клас по съвременна война и цифрова дипломация и използването на видеоклипове помага да се задържи вниманието, парите и материалите, които идват, за да се поддържат военните усилия", казва още Хюстън.
Украйна разбира, че трябва да се бори не само с оперативното ниво на бойното поле, но и с по-големите проблеми на подкрепата и продължаващото финансиране в световен мащаб. "Мисля, че те интелигентно се опитват да попречат на руската инвазия да се нормализира", добави той.
Руската пропаганда "не е направила това толкова ефективно", продължава Хюстън пред Newsweek. "Путин не се интересува главно от това да представи приемливо лице пред международната общност. Най-вероятно Русия всъщност е решила, че потенциалната полза от видеото с чук и мачо позата ще надвиши рисковете за тях. Мисля, че те виждат ползата като евентуално привличане на голям брой руски новобранци. Но по всичко личи, че те губят работна сила и отчаяно се опитват да намерят нови хора."
Много видеоклипове за набиране на персонал, създадени от ИДИЛ, се стремят към слабото чувство за идентичност на мишената, нещо, което се отразява от Русия през цялата й пълномащабна инвазия в Украйна, каза Хюстън.
През април в руските социални мрежи беше споделена видеореклама, която обещава, че доброволците могат да станат "истински мъж", като се бият в Украйна. Рекламата призовава мъжете да изоставят светската си работа в Русия за по-мъжествен стремеж към битка и заплата от 204 000 рубли на месец (2500 долара).
Видеоклипът за набиране на персонал пита руски мъже с домашни професии като охранител в магазин за хранителни стоки и таксиметров шофьор дали това е "видът защитник", който "мечтаят да бъдат". Мъжете са призовани да намерят "къде е тяхната сила", като се присъединят към армията, като рекламата завършва с лозунга "Ти си истински мъж, бъди такъв".
Хюстън направи паралели с Шамима Бегум, родена във Великобритания жена, която влезе в Сирия, за да се присъедини към ИДИЛ на 15-годишна възраст. Той отбеляза, че тя е говорила публично за това, че е била радикализирана и вербувана от видеоклипове на ИДИЛ, които "представят този въображаем халифат като утопия".
"Не искам да го омаловажавам, като го свеждам до реклама. Но ясно е, че част от това видео има рекламен елемент. А в някои отношения, основното нещо е да идентифицираме проблема и след това да предложим решение. Руското видео за набиране на персонал, което оспорва мъжествеността на младите мъже и рамкира военната служба като начин да докажат, че те са истински мъже, ефективно се насочва към широко разпространеното чувство на недоволство, с което много млади мъже по света се борят, защото реалният живот в повечето случаи не е като видеоигрите, на което те отделят толкова много време", обяснява Хюстън. "Ако се възползвате от възможността да играете като стрелец от първо лице в реалния живот пред достатъчно млади мъже, много от тях ще се възползват."
Калиновски казва, че видеоклиповете за набиране на персонал в Украйна значително се различават от произведените в Русия реклами.
"Русия иска да популяризира мъжествеността на голям мъж с големи мускули, който иска да се бори и да защитава квартала си чрез своята родина. Но в Украйна ние не правим такива неща", казва бойният ветеран. "Имаме много от онези видеоклипове, които са по-скоро емоционални, привличат човешката страна, а не мъжката страна. Напълно противоположни на това, което прави Русия."
Като оставим настрана бойните кадри, Калиновски казва, че дроновете са "променили абсолютно всичко на бойното поле" в сравнение с времето, когато той е служил във въоръжените сили в Украйна през 2014 г. Оборудването е изиграло жизненоважна роля в предотвратяването на Русия да завземе територия в Украйна в пълен мащаб нашествие, каза той.
"Дронът е нещо, което наричам умножител на силата. Ако вашата единица знае как да използва и разполага с дроновете, ефективността ви може да бъде умножена десетократно", обяснява той. "Преди ще имаш нужда от наблюдатели от първа линия, които да ти кажат дали си улучил целта или не."
"Факта, че Украйна успя да използва тези евтини търговски дронове е една от ключовите причини защо Украйна успя да спре тази инвазия – в Киев, в Чернигов, в Харков, в Суми – защото ние просто събрахме тази разузнавателна информация.“
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.