Три петролни танкера ще се срещнат скоро в арктическите води на Карско море, сигнализирайки, че навигационният сезон по Северния морски път на Русия е отворен за работа.
Два танкера Aframax, всеки от които превозва около 730 000 барела суров петрол Urals от балтийските пристанища Приморск и Уст-Луга, се насочват на изток към Рижао в Китай. Трети кораб с подобен размер, плаващ с баласт, идва в обратната посока, след като е започнал последното си пътуване от китайското пристанище Инкоу, според данни за проследяване на кораби, наблюдавани от Bloomberg.
Използването на Северния морски път може рязко да намали времето за пътуване от балтийските пристанища на Русия до рафинериите в северен Китай, което прави вероятно повече руски превозвачи на суров петрол да извършват такива пътувания през следващите месеци, вероятно подпомагани от ледоразбивачи.
Празният кораб - "Балтика" - ескортиран от атомния ледоразбивач "Сибир", напусна Южен Китай на 27 юни, насочвайки се към руското пристанище Козмино на тихоокеанското крайбрежие на страната.
Вместо да поеме товар суров петрол от клас ESPO и да се върне обратно към Китай, както повечето танкери, спиращи на пристанището, "Балтика" се насочи на североизток, преминавайки между остров Сахалин и Япония, преди да заобиколи полуостров Камчатка и да навлезе в Северния ледовит океан през Беринговия проток, който разделя Русия от Аляска.
Веднъж в арктическите морета, танкерът събра своя ледоразбиващ ескорт и се насочи на запад покрай северното крайбрежие на Русия. След 10-дневно пътуване от Беринговия проток, ледоразбивачът трябва да се срещне с "Приморски проспект" и "Арктика" на около 170 мили източно от остров Нова Земля и на 250 мили северно от устието на река Енисей.
"Приморски проспект" стои на котва там от неделя вечерта, а "Арктика" трябва да пристигне някъде във вторник сутринта. "Сибир" вероятно ще се върне обратно на изток и ще ескортира двата напълно натоварени танкера през ледените води до Беринговия проток. "Балтика" ще продължи пътуването си до руското арктическо пристанище Мурманск, където е планирано да пристигне в сряда вечерта, за да поеме следващия си товар руски суров петрол.
Ледени условия
Танкерите, всичките собственост на руската компания "Совкомфлот", не са най-модерните кораби, които тя притежава, възрастта им варира от 13 до 18 години. Но за разлика от голяма част от сенчестия флот от танкери, който се появи, за да превозва руски петрол, след като Европейският съюз, САЩ и Обединеното кралство наложиха санкции през декември 2022 г., всички са предназначени да работят в ледени условия.
Използването на Северния морски път може да съкрати времето за пътуване от балтийските пристанища на Русия до рафинериите в северен Китай с цели две седмици, или около 30%, в сравнение с пътуване около Европа и през Суецкия канал и Малакския проток.
Но кораби от леден клас Ice3 или по-нисък могат да използват маршрута само между юли и края на ноември.
Без достъп до голяма част от световния танкерен флот, на който е забранено да превозва руски суров петрол, закупен на цени над 60 долара за барел, всеки спестен ден от доставки на петрол до единствените останали големи пазари на Москва - Китай и Индия - е важен.
Вероятно повече руски суров петрол ще се насочи през върха на света през следващите месеци, вероятно в малки конвои с помощта на ледоразбивачи. Но обемът може да бъде ограничен от наличието на кораби за ескорт.
По-старите руски ледоразбивачи с ядрен двигател се използват за превоз на туристи до Северния полюс или за поддръжка на петролни терминали в Карско море и на полуостров Ямал. В момента страната разполага само с три модерни кораба за ескорт на танкери през Арктика. Изглежда, че те ще бъдат много търсени.
Спад в преработката
Седмичните количества на рафиниране в Русия намаляха за първи път от края на юни на фона на ремонтни дейности в по-малки съоръжения.
Дебитът на първична преработка в страната е бил средно 5,6 милиона барела на ден през седмицата до 19 юли, според човек, запознат с въпроса. Това е спад с около 78 000 барела на ден спрямо предходния период и първият спад от три седмици, показват изчисленията на Bloomberg.
Спадът се дължи на планираните дейности в завода за преработка на кондензат на "Газпром" в Сургут, поддръжката в рафинерията в Яйски, в Западен Сибир, и по-ниските количества в рафинерията "Ангарск" на "Роснефт", според Михаил Турукалов, независим петролен анализатор, базиран в САЩ.
Целият анализ на сайта на Bloomberg TV Bulgaria