Руски шпионски заговор, целящ да посее "паника и терор" у Запада, беше разкрит в съвместно разследване.
Изтекли имейли от Службата за външно разузнаване на Русия (SVR), получени от независимия руски сайт The Insider и германския вестник Der Spiegel, разкриват сложен план, създаден през 2022 г., наречен "Проект Кайло".
Само месеци след пълномащабното нахлуване на Русия в Украйна, през май 2022 г., група служители на SVR разкриха операцията на частна кръгла маса в руския Сенат. Изтекли комуникации показаха, че Москва се е опитвала да посее кампании за дезинформация на Запад относно Украйна, "разпалвайки екзистенциални страхове и създавайки враждебност към (украинските) бежанци, бягащи от войната".
Предложението, направено за първи път от Михаил Колесов, 45-годишен офицер от SVR, е предназначено да "вкара нова схема в пропагандния подход на Кремъл“)", който е "систематичен, целенасочен и активен, обиден по природа", според разследване.
Офицерът от SVR предложи вместо да прокарва типични проруски аргументи за конфликта, операцията трябва да "задълбочи вътрешните противоречия между управляващите елити" на Запад, включително в САЩ, които са известни сред специалните служби като "основния противник на Русия".
Това включва новобранци на SVR, създаващи фалшиви реклами, маскирани като новинарски заглавия, фалшиви неправителствени организации и уебсайтове, публикуване на манипулативно съдържание в социални медийни платформи, включително YouTube, и наемане на лица за участие в протести на Запад с цел да ги заснемат и да разпространяват съдържанието онлайн.
Във време, когато някои западни политици предполагаха, че украинските бежанци, избягали от войната, се превръщат в тежест за държавните ресурси, новобранците от SVR се опитаха да използват ситуацията, като създадоха уебсайтове с фалшиви новини и пуснаха статии със заглавия като: "Как украинците ограбват Германия икономически просперитет".
Стотици хиляди акаунти в социалните медии се опитаха да насочат интернет потребителите към тези сайтове, като публикуваха изображения със "сензационни лозунги" като "Германия тъне в бездомност“ и "Дори хлябът е лукс" и връщаха обратно към тях.
"Лайтмотивът на нашата когнитивна кампания в западните страни е внушаването на най-силната емоция в човешката психика – страхът", се казва в един изтекъл документ. "Именно страхът за бъдещето, несигурността за утрешния ден, невъзможността да се правят дългосрочни планове, неясната съдба на децата и бъдещите поколения. Култивирането на тези тригери наводнява подсъзнанието на индивида с паника и ужас."
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.