Руският държавен авиационен гигант Обединената авиостроителна корпорация (ОАК) коментира възможността за износ на изтребители Су-57 от пето поколение след представянето на самолета на China Airshow 2024 в Джухай, пише MWM. Понастоящем се смята, че над 30 Су-57 са на въоръжение в руските ВВС, като доставките за 2024 г. са планирани да достигнат 22 самолета - повече от 12 през предходната година .
„ОАК непрекъснато увеличава обемите на производство на Су-57 и корпорацията е готова да предложи този самолет на своите чуждестранни партньори. Наличието на изтребител пето поколение в Русия е показател за технологичен суверенитет и високо ниво на науката и технологиите на "Символично е, че точно преди 10 години Су-35 беше показан на същото изложение [Airshow China в Джухай]. Оттогава самолетът намери своите клиенти в много страни по света", съобщиха от пресцентъра на корпорацията.
Авиошоуто в Джухай бележи първото появяване на Су-57 на публично събитие извън Русия, въпреки че изтребителят спечели негативни коментари в западния свят, след като снимки в близък план на самолета в Китай подчертаха лошото им производствено качество и много ограничените възможности за стелт. Въпреки това, качеството на двата изтребителя на авиошоуто далеч не е представително за тези на активните Су-57, тъй като и двата са индивидуално построени прототипи, произведени за целите на тестване, а не за реална битка. Самолетите за серийно производство, наблюдавани от края на 2020 г., са произведени по много по-висок стандарт.
Авиационният завод в Комсомолск на Амур в руския Далечен изток през август отвори нови съоръжения специално за улесняване на разширеното производство на Су-57, като редица непотвърдени доклади показват, че Алжир вече е направил поръчки. Индия също продължава да проявява силен интерес към изтребителя и според съобщенията обмисля или придобиване на готови продукти, или сделка за лицензионно производство.
Изданието пише още, че въпреки това перспективите за износ на Су-57 остават под въпрос главно поради конкуренцията на китайския J-35 - производно на неговия FC-31, разработен специално за износ. Китайската изтребителна авиационна индустрия е не само много по-голяма, но и много по-напреднала от тази на Русия, като J-35 предлага огромно превъзходство в своята авионика и стелт способности спрямо Су-57. Докато западните критики на Су-57 често силно преувеличават недостатъците му, изтребителят може да е изправен пред по-неблагоприятни експортни перспективи от преките си предшественици Су-27 и Су-30, които имаха много по-високи международни позиции по това време. Докато руски източници по-рано често коментираха възможността за износ на Су-57 за Китай през 2010 г., това на практика изчезна от преобладаващия дискурс, тъй като най-добрият китайски изтребител от пето поколение J-20 демонстрира превъзходство над своя руски съперник с нарастваща разлика. Тъй като Китай беше най-големият клиент за Су-27, вторият по големина за Су-30 и единственият клиент за Су-35, загубата на китайския пазар представлява значителен удар за руската изтребителна авиационна индустрия , и вероятно ще бъде последвано от подобни загуби от китайската конкуренция на международните пазари.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.