"Клиентът е смисълът, около който ще създам уют." Това е ясната цел на архитект София Папазова. Тя завършва УАСГ през 2004 година, дипломирайки се като магистър с отличен успех към катедра "Интериор и дизайн". Преди университета учи в художествената гимназия за приложни изкуства. Започва работа още като студентка и днес, след 18 години опит и десетки хиляди квадратни метра проектирана площ, е двигателят на Soff Design Studio, което основава през 2014-та. Естет и детайлист, София съчетава в себе си талант, интелект и способността да се отдава на работата си с цялата си същност. Dnes.bg разговаря с нея в рамките на проекта "Фамилен дом".
Лесно или трудно е да си експерт в интериорния дизайн в България?
Много е трудно. И не само в България, а навсякъде по света. Изначално е изключително трудоемко да си интериорен дизайнер. Професията изисква много интелигентност и отговорност, редица специфични познания освен талант, обиграност, висок праг на търпение и много устойчива нервна система. Ако анализирам позицията на дизайнера като географски детерминирана, в България е още-по трудно да носиш с достойнство това призвание, поради прогресивно занижаващото се качество на услугите в нашата сфера. Лично аз отсявам много прецизно партньорите, с които работя. За мен е от изключителна важност всички участници в реализирането на един проект да са съвестно ангажирани и да изпълняват акуратно работата си. За съжаление хората с високи етични норми в бизнеса са все по-голяма рядкост.
На Запад хората са свикнали да се допитват до професионалистите, а у нас българинът си мисли, че разбира от всичко. Така ли е във вашата област?
Да, така е. И това е още една от причините, които правят нашата практика нелека. Според наблюденията ми не толкова липсата на доверие в компетентността ни поставя нашата полезност под въпрос, колкото незачитането на интелектуалния труд, който всъщност е в основата на дизайна като изкуство. Реалността показва, че всеки е способен да ремонтира и обзаведе жилището си сам. Хората го правят от стотици години. Истината обаче е, че интериорният дизайнер ще вземе предвид такива фактори и предпоставки касаещи дадения обект, които човек с друга професия никога не би съобразил, просто защото му липсват необходимите знания и умения. Също така, произволно реализираното пространство е несъизмеримо с пространството, което се е случило на базата на обмислен проект. Обичам да казвам, че разликата между персонализирано създаден интериор и такъв, който побира в себе си готово, произведено серийно и в размер обзавеждане е също толкова ярка и осезаема, колкото разликата между дизайнерска дреха от колекция висша мода и обикновена конфекция. Радостното е, че все повече хора достигат онази осъзнатост, която да им позволи да наемат архитект или интериорен дизайнер.
Има ли българинът вкус в подредбата на своя дом?
Вкусът е строго индивидуален. Срещала съм хора, които се чувстват комфортно живеейки в среда, организирана според техния стил и не са склонни на трансформации, както и такива, които променят предпочитанията си през годините. Устроена съм да търся, виждам и изваждам доброто, така че съм склонна да мисля че сме нация, която цени красивото. С развитието на обществото ни все повече хора се стремят към по-висок стандарт на живот, което води и до повече добре обзаведени и декорирани пространства. Разбира се, винаги се срещат и хора с неразвит вкус и предпочитания на границата на кича, каквото и да означава понятието кич. Досега не съм имала клиенти с подобни стилистични виждания. Но дори и да попадна на такива, смятам че елегантно бих съумяла да насоча вниманието им към наистина високата дизайн култура. Вярвам, че усетът за естетика е колкото вроден, толкова и се възпитава и развива, стига човек да иска да израства и да има кой да му показва красота.
Коя е най-честата грешка, която хората правят, когато искат да преобразят изцяло своето жилище?
Грешката им е, че започват със собствените си идеи и разчитат на съветите на "майсторите". В началото са уверени, но след това изпадат в несигурност и двоумения. Взимат неподходящи решения и правят не толкова добри избори, както и компромиси с качеството на материалите или обзавеждането например. Вероятността да попаднат на некомпетентни изпълнители или търговци е голяма. Отстраняването на допуснатите грешки отнема време, което удължава планираните срокове и води до излишни разходи, надхвърлящи предвидения бюджет. Накрая реализираният интериор е съвкупност от недостатъчно добри стилови, естетически и цветови съчетания. Няма да споменавам нежеланите емоции, съпътстващи описания път.
Нека да обобщим! Защо е важно човек да се довери на експерт в интериорния дизайн, а не просто да разчита на себе си и това, което му хрумне?
Важно е, за да се избегнат гореизброените неудобства. Когато наемеш интериорен дизайнер, той ще консултира и улесни всеки твой избор. Ще ти предложи най-подходящите артикули на цени, съобразени с определения бюджет. Ще знае кое откъде да поръча, следвайки графика на различните дейности и ще организира доставките в нужните срокове. Ще обърне внимание на всеки детайл и ще подчини всичко на твоите нужди, навици и начин на живот. Услугите на специалист с опит ще ти спестят грижи и ще ти дадат възможност да следваш личните си и професионални ангажименти без да се отклоняваш от собствения си темпоритъм. Много често, когато поставям въпроси или предлагам решения, свързани с конкретен проект пред клиентите чувам „За това никога не бих се сетил.“ или „Това никога не би ми хрумнало.“. Такива реакции сами по себе си са отговор на въпроса. А едно от най-големите предимства е, че интериорните дизайнери подобряват качеството на живот на своите клиенти. Предоставяйки отличен комфорт, персонализирано създадената среда оказва благоприятно влияние върху цялостната кондиция на нейния обитател. Това въздействие се интерполира във всяка сфера от неговото ежедневие и развитие. Вярвам, че ако сутрин излизаш за работа от дом, създаден лично за теб или работиш в офис, обзаведен за твое удобство, можеш да постигнеш всичко.
У нас често въпросът опира и до цената. Скъпо ли е наистина да се наеме експерт за един проект за нов дом?
Да, неизбежно срещаме потенциални клиенти, за които нашите услуги са "излишен разход", "лукс" или "прекалено скъпи". Но всъщност, да наемеш интериорен дизайнер облекчава бюджета, определен за конкретен обект. Не пренебрегвам факта, че интериорният проект изисква определена сума при старта на начинанието, но тази сума се възвръща много бързо в последствие по време на реализацията на обекта. Това е така, защото дизайнерът осигурява преференциални цени при купуването на всичко необходимо и спестява непредвидени разходи. Като част от цялото, стойността на интериорния проект всъщност заема доста малък дял от общата инвестиция, която изисква даден недвижим имот и в същото време придава добавена стойност на имота. Реално погледнато, цената на определен продукт - например подова настилка или стенна облицовка, понякога е по-висока от цената на проектиране на квадратен метър. Тук отново ще акцентирам върху подценяването на интелектуалния труд. Хората са по-склонни да вложат немалки суми във физически продукти или физически труд при ремонтно-довършителните дейности, отколкото в дизайн, който е основата, първопричината, смисълът. Образно казано, да "спестиш" от интериорен проект е като да редуцираш бюджета и качеството на материалите в основите на сграда. Или като да не добавиш закваска в хляба.
Ще споделите ли с нас най-новите тенденции в интериорния дизайн. Какво е модерно днес и какво е вече демоде?
Тенденциите през последните години се изразяват в прилагането на повече естествени материали. Метализираните повърхности са изключително модерен акцент, особено от мед или розово злато. Широкоформатни плочи с декори на мрамор и оникс определено са тренд. Мозайката също е много актуална тази година. Шевронът като начин на редене на паркет е все по-често предпочитан. Кадифето се завръща доста категорично. Преоткриваме стила Бохо-шик и духа на петдесетте години на миналия век. Мисля, че както при модата в облеклото или прическата, така и при модата в интериора вече няма нищо демоде. Всичко, което е на мястото си и стои добре в дадено пространство или е поставено целево като контрапункт, винаги ще е актуално. Ако е необходимо все пак да конкретизирам това, което считам за отминало, ще спомена окачените тавани със заоблени форми и множество луни или фиброоптика, опънатите тавани, стъклата с принтове като гръб на кухня например и кварцовите плотове.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.