Срещу евентуалната инвестиция на Фолксваген в Турция се чуват все повече гласове в Германия. Сега към критиките се присъедини и влиятелният булеварден вестник "Билд“. И не е изключено да се стигне до промяна в решението, пише Дойче веле.
"Много германци вече не ходят на почивка в Турция. ЗАРАДИ държавния глава Реджеп Тайип Ердоган. Германци лежат в турски затвори. ЗАРАДИ Ердоган", пише още в самото начало на статията. "И сега изведнъж Фолксваген ще строи нов завод в Турция? ЗАЕДНО с Ердоган – турския деспот, който царува в дворец с 1000 стаи, хвърля опозиционери зад решетките и заплашва медиите и правосъдието?"
По-нататък са изложени фактите за планираната инвестиция. Авторите твърдят, че последните останали кандидати са Турция и България, а решението се очаква в края на август.
Подаръкът, който Ердоган не заслужава: Тази подкрепа за него е фатална
Според "Билд" в България са възмутени от това, че Фолксваген предпочита да сложи в джоба си по-високите турски субсидии. И че бившият канцлер Герхард Шрьодер може би също е дърпал конците.
"А какво казва VW? Официално – нищичко", пише "Билд" и уточнява, че независимо от това в Надзорния съвет везните определено клонят към Турция.
В самия концерн са наясно, че това решение е много деликатно – и го дискутират бурно, отбелязват авторите и продължават: "Шефът на VW Херберт Дийс, който в рамките на преговорите се е срещал лично с Ердоган, дори е поискал становище от канцлерството. Оттам му дали зелена светлина за всяко решение, което би обвързало Турция по-здраво към Европа и към НАТО. А изграждането на завод на Фолксваген ще подаде тъкмо такъв сигнал. В самия концерн се опитват да омаловажат турския случай. Един от мениджърите казва: "Такъв завод е решение за 40 години напред. А дори Ердоган не може да остане толкова дълго на власт".
България примамва с по-ниските заплати
Статия по същата тема публикува и "Зюддойче цайтунг”. В началото вестникът пише, че заводът на Фолксваген вероятно ще се строи край Маниса, близо до Измир. "Но поне още два турски града в момента изтъкват своите предимства. Макар че всъщност изобщо не е сигурно, дали германският концерн ще отиде именно в Турция", пише "Зюддойче цайтунг”. Вестникът цитира становището на министър-председателя на Долна Саксония Щефан Вайл, че решението ще е икономическо, а не политическо.
По-нататък в статията четем: "Но Ердоган едва ли много се интересува от тази тънка разлика. Президентът много иска да си припише заслугата за очакваната инвестиция в размер между 1,3 и два милиарда евро. Напоследък Турция се свлича по склона на рецесията, а през първото тримесечие безработицата официално достигна 13,7 процента. Планираният завод на Фолксваген ще открие до 5000 нови работни места. Критиците обаче предупредиха концерна да не се ангажира в Турция заради състоянието на човешките права в тази страна. В тази връзка Вайл казва, че не бивало у демократите в Турция да се създава впечатлението, ще страната им изцяло е оставена на произвола на съдбата."
"Зюддойче цайтунг” цитира позиция на концерна, че дъщерната му фирма MAN вече от години произвежда автобуси в Анкара. "Говорител на концерна похвали "надеждността на доставките" и "максимално високите стандарти за качество", които са характерни за производството в Турция.
Саудитска Арабия също беше поканила Фолксваген. По информации на АРД Риад предложил премия от около 1000 долара за всеки автомобил, който Фолксваген произведе през следващите 10 години в Саудитска Арабия. Но в момента по политически причини е изключено концернът да се ангажира в тази страна. Иначе в списъка е и България, която примамва с по-ниските заплати", пише „Зюддойче цайтунг”. А според "Билд": "В България емоциите кипят" в контекста на предположението, че изборът в полза на Турция вече е направен.