Традиционните адреси вече не ни вършат работа. Тази теза стои зад създаването на лондонския стартъп what3words.
Според хората зад стартъпа традиционните адреси са скъпи, ограничаващи и предразполагат към доста грешки.
Отговорът на компанията към тези предизвикателства е да раздели света на 57 трилиона квадрата и да даде на всеки един от тях 3 произволни думи, които играят ролята на адрес.
What3words твърди, че така може да проследи на практика всяко местенце на планетата - от малки къщи в индийските гета, през бежански лагер в Уганда до просто някое ъгълче в Хонконг.
"Това е юзър френдли GPS", обяснява Гайлс Джоунс, маркетинг директор на компанията. "Всички имат история, в която навигацията им не е била достатъчно добра", казва той.
Идеята хрумнала на изпълнителния директор Крис Шелдрив, бивш организатор на музикални концерти. Често му се налагало да доставя оборудване на различни места и се ядосвал, че адресите не са достатъчно лесни за откриване.
Или не съществували, или не били достатъчно точни, или било трудно да се обясни как да се стигне до там, обяснява маркетинг шефът Гайлс.
Крис започнал да използва GPS координати, за да реши този проблем, но последователността от цифри е трудна да се запомни и споделя.
Един ден, преди шест години, Крис и негов приятел се натъкнали на решението.
"Имало речник на масата и те си казали: Чудя се колко ли различни думи ни трябват, за да използваме система с думи", обяснява днес Гайлс Джоунс. Отговорът на този въпрос е 40 000 думи, в комбинация по тройки.
Представете си го така: Искате да се видите с приятел в мола, но има много входове и няма лесен начин да обясните къде сте. Но с приложението what3words можете да отбележите специфичния вход и да изберете виртуален квадрат, и ще се генерира фраза, фиксирана към тази локация.
Такава фраза например е "карамел.кралство.подпис" (caramel.kingdom.signature). Конкретно това ще ви отведе на място в Хонконг.
След това приложението отвежда потребителя в друго приложение с карти. Приложението е започнало само с английски думи, но вече е разширено с 36 езика.
Краят на традиционните адреси
Един от най-големите успехи на компанията е в Монголия. Широката и необятна страна с малко номадско население се оказва най-благоприятната почва за развитие и доказване на ефективността на what3words.
Толкова е успешна системата в Монголия, че се доказва като официалната адресна система в страната, която монголските пощи ползват. Банките, такситата, AirBnB и дори Pizza hut ползват what3words.
Много хора по света все още живеят без да имат официален адрес и това позволява на компанията да се развива. Например наскоро те започват да работят с бежански лагер с над 100 000 души в Уганда. What3words се заели със създаването на тагове за почти 50 000 сгради, за да може живеещите там да получават пратки и да могат да бъдат лесно намерени.
"Сега всеки един човек в този лагер има адрес", обяснява Гайлс Джоунс. Той добавя, че тези адреси дори са признати от местната здравна агенция и така медицинските работници по-лесно могат да открият хората.
Приложението работи и офлайн, което улеснява работата на спасители в отдалечени райони, където няма бърза интернет връзка.
What3words е полезно и в случаи, в които човек не знае къде точно се намира. Полицията в Англия обяснява пред CNN, че са използвали приложението да спасят жертва на отвличане.
"Помолихме я да свали приложението и да ни даде локацията си от три думи", обяснява Пол Редшоу от полицията в Хъмбърсайд.
"Успяхме да идентифицираме в коя сграда е и полицията беше изпратена на помощ веднага", казва той.
Печеливша стратегия
What3words е безплатна за обществено ползване и неправителствени организации. Компанията планира да започне да лицензира кода си за бизнеси, които искат да интегрират системата.
"Ако сте голяма спедиторска компания или автомобилен бизнес, можем да ви направим доста по-ефикасни", обясняват от What3words.
Двама от големите инвеститори в компанията са именно логистични фирми. Германската DB Schenker и Аramex от Обединените арабски емирства използват what3words, за да покажат на шофьорите си къде трябва да стигнат - пестейки време.
Daimler също започва да имплементира системата в някои от колите си.
Стремежът на компанията е да се превърне в глобален стандарт.
"Така че когато видите три драсканици върху сграда, или три несвързани думи върху визитка и ще знаете - това е адрес", казва Гайлс Джоунс.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.