IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec
BGONAIR Live

Готов ли е светът за инвазията на електрическите скутери?

Въпреки всички закони и правила по пътя цари хаос

Готов ли е светът за инвазията на електрическите скутери?

Снимки: Reuters

През последните 18 месеца една епидемия завладя света – електронните скутери. Те са навсякъде. По улиците, по тротоарите, в парковете, по велоалеите. Някъде, навярно не в България, са по-евтини от това, да си хванеш такси, по-бързи от градския транспорт и изискват по-малко усилие от карането на колело.

Електрическите скутери бързо превземат европейските градове, но безопасни ли са?

В Дания, гражданите сякаш са се сраснали с електрическите скутери и се возят с тях по всякакви начини – по двойки, с токчета, хванали чантите си между коленете.

"Виждал съм мъж, който използва куфара си като столче за скутер, казва Джаспър Хемингсен, изследовател от Датския съвет за пътна безопасност. - Виждал съм родители, които карат децата си на училище с тях. Това е най-лесният и бърз начин, но не е най-безопасният. Виждал съм как родители наемат скутери на децата си, за да има какво да правят. Хората ги третират като играчки. Но всъщност никой няма никаква защита“, обяснява Хемингсен.

Фирмите за споделени скутери вече са навлезли на пазарите в около 100 града -  американските Lime и Bird, както и европейските Voi, Circ, Flash и Tier променят градския пейзаж навсякъде, където стъпят. Най-често с факта, че гражданите свикват да виждат изоставени скутери навсякъде около себе си.

Но именно изоставените край пътя тротинетки, зачестилите инциденти и дори смъртта на няколко човека, доведе до недоволството от електрическите скутери в някои градове.

Страхът от опасността от тях се потвърди, когато телевизионната водеща и YouTube звезда Емили Хартрид загина на скутера си след сблъсък с камион. Миналият месец в Париж, където има близо 20 хил. тротинетки по улиците, млад мъж също загина след сблъсък с бус.

Нужни ли са електрическите скутери на новия модерен и екологичен свят или са просто поредната прищявка на технологичните гиганти, които се опитват да променят света?

Копенхаген може да даде отговор на тези въпроси. Там тротинетките бяха представени преди около шест месеца, а вече по улиците има около 7000 споделени скутера.

Пешеходците се оплакват от тротинетките по тротоарите, тъй като те представляват опасност за хората в инвалидни колички и незрящите. Но за разлика от Лондон, Копенхаген е град, който е доста по-добре организиран за транспорта на две колела.

"Копенхаген е вторият град на света след Амстердам, в който хората изминават толкова много разстояние на колела. Ние изминаваме около 1,4 милиона километра на ден“, обяснява  Хемингсен. Само 3% от хората там не карат колела.

Градът е равен, пътищата са широки и имат добре обособени велоалеи. На колелата и скутерите не им се налага дори да се доближат до камион. Но местната власт се притеснява, тъй като ранените след инциденти с тротинетки се увеличават. Полицията също е на крак, защото много хора решават, че могат да се качат на скутерите си пили.

Органите на реда признават, че често през лятото броят на употребилите алкохол скача, но никога не им се е случвало да хванат четирима пияни един след друг. Това обаче се случва на една от най-натоварените велоалеи в Копенхаген късно вечер. Водачите на четири скутера един след друг са спрени заради това, че са "на градус".

Също така хората на пътя са свикнали с колелата, но не и със скутерите.

"Когато видиш някой изправен човек, ти си мислиш, че и той е пешеходец като теб. Първоначално не осъзнаваш, че той се движи към теб с 20 км/ч", казва  Хемингсен.

За парижаните не само водачите на скутери са в опасност, но и пешеходците.

Изабел ван Барбант е ударена от скутер в парка през май. Чупи китката си на две места. За пианист в операта това не е само лична, но и професионална катастрофа. В продължение на една година тя не може да свири на пиано. А то е нейният живот. Когато Изабел е в болницата, лекарите й казват, че всеки ден поне 10 човека идват за лечение след подобен инцидент.

За това в Париж гражданите създават петиция, с която искат да накарат правителството да принуди водачите на велосипеди да си правят застраховка, която да може да изплаща щетите, ако някой пострада като Изабел. Кметът на града, който първоначално бе фен на скутерите като зелена алтернатива на колите, обяви, че това се е превърнало в анархия. За това от този месец лошото паркиране, надвишаване на лимита на скоростта и карането по тротоарите ще се глобява. Глобите вече са 1000. Изкараните от движение скутери – 600.

Във Великобритания карането на електрическа тротинетка си остава нелегално, както на пътя, така и на тротоара. И все пак магазините са пълни с нови и нови модели, а в детската секция могат да се намерят такива на "Междузвездни войни“ и "Джурасик парк“. Правителството е притиснато да измисли вариант, в който скутерите са легални и контролирани, за да няма повече трагедии, като тази с Хартрид.

Всъщност, дори в България няма обособени закони относно електрическите скутери, които навлязоха на нашия пазар преди седмица. И тъй като няма правила за тях, според шефа на КАТ София те са незаконни, а полицаите трябва да ги санкционират. Той е лаконичен и относно въпроса дали е позволено машините, които вдигат 20 км/ч, да се движат по тротоара:  "Тротоарът път ли е?“

Но хората са разделени

"Някои мислят, че това е най-якото нещо на света. Други ги мразят. Виждал съм хора, които ги хвърлят в кошчетата за боклук. А когато чистиха пристанището, откриха 12 тротинетки на дъното му през март, а имаме скутери едва от януари“, разказва Хемингсен за обстановката в Копенхаген. Животът на скутерите е кратък. Заради вандали, някои трябва да бъдат подменяни само след месец на улиците. Други – след дни.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Водещи мобилна
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата