Те ограничиха скоростта, промениха вида на улиците, премахнаха колите от ключови места и направиха живота с моторни превозна средства труден. Сега всички тези мерки дават резултат - през 2019 година Хелзинки и Осло не са регистрирали нито една смърт на пешеходец.
Хелзинки не регистрира смърт на пешеходец за първи път от 1960 година, когато започва да се води статистика. През 90-те броят на загиналите на пътя е между 20 и 30 човека. Осло също не регистрира смърт на пешеходец или велосипедист, но не само - нито едно дете под 16 години не е загинало в автомобилна катастрофа в цялата страна. Само за сравнение - 57 пешеходци умират по улиците на Лондон през 2018 година. Статистика за 2019 г. предстои да бъде публикувана.
Но какво направиха двете най-малки столици в Европейския съюз, за да постигнат това?
"Политиците в Осло решиха да направят използването на кола в града изключително трудно. Отнема ти повече време да стигнеш от едната част на града до другата, а цената за използването на пътя е по-голяма", обяснява Кристофър Стийн от норвежката организация за безопасност на пътя Trygg Trafikk .
През 2017 година има 30% скок на данъците за автомобили, което води до 6% спад в трафика.Таксите за паркиране също скачат с 50% в центъра на града и с 20% в покрайнините. Хиляди паркоместа са премахнати, за да се направи място за велоалеите. Ограничението за скоростта е сведено до 30 км/ч и са създадени зони, където карането е забранено. Очаква се в следващите 4 години броят им да стигне 100.
Заместник кметът на града Арил Хермстад твърди, че е имало хора, които са се противопоставили на идеите колите да не бъдат разрешени на някои места в града. Ала щом те са видели какъв резултат дава това, никой не е поискал автомобилите да бъдат върнати обратно в Осло.
"Искаме да редуцираме трафика с 30% до 2030 година. Трудно е, но мисля, че не е невъзможно", казва Хермстад.
Подобни са мерките, взети в Хелзинки - през годините ограничението на скоростта става все по-малко и по-малко. Сега е 30 км/ч в централните части, 40 км/ч в кварталите и 50 км/ч на по-големите булеварди.
"Разбира се, не става въпрос само за ограничение на скоростта, въпреки че експертите казват, че това е най-важното нещо. През последните няколко години сме се фокусирали върху това как да преустроим вида на улиците си. Така колите са добре отделени от велоалеите и пешеходните зони. Най-широката лента не е тази за коли", обяснява Ани Синемяки, заместник-кмет по градска среда в Хелзинки.
Освен всичко това, в Хелзинки са създадени много кръгови и са поставени "легнали полицаи", за да се редуцира още повече скоростта.
По целият свят картинката изглежда така:
Най-безопасната държава в света е Хелзинки, като смъртта по пътищата там е 5,3. Във Великобритания тя е 10,9, а във Финландия е 16,9.
Най-опасните държави в Европа са Румъния с 105,2, Хърватия с 87,9 и Сърбия със 73,8. В Норвегия и Финландия е приет нов начин на работа, според който отговорни за катастрофите не винаги са шофьорите, а и онези, създали архитектурата на пътя.
Целта отново е нулева смъртност. Но за жалост тя още не е постигната. В Хелзинки трима души умират в катастрофи, а в Осло - един. Тази година е убит и един пешеходец.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.