Подложен на огромен натиск да стане екологичен, авиационният сектор трябва да похарчи милиарди долари, за да стане по-благоприятен за климата, което рискува да доведе до увеличаване на цените на билетите и да превърне пътуването със самолет отново в привилегия само на богатите.
Подобно на много други държави авиокомпаниите по света, както и Европейският съюз, са поели ангажимент за нулеви нетни емисии до 2050 г., което оказва натиск върху авиационната индустрия, наред с други сектори. Освен това 27-членният блок иска да обложи керосина с данък. Всичко това ще бъде свързано с безпрецедентни разходи за индустрията.
Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA), в която членуват 290 авиокомпании, осъществяващи 82% от световния въздушен трафик, изчислява, че преходът към екологично чиста индустрия ще струва "около 1,55 трилиона долара".
По-чисти горива
За да се осъществи този преход, авиокомпаниите трябва да инвестират в най-новите самолети, които са по-ефективни от сегашните им флотилии.
„Airbus“ например се надява до 2035 г. в експлоатация да влязат самолети, работещи с водород, който не отделя вредни емисии при изгаряне. Междувременно трябва да се създаде почти от нулата производствена верига за устойчиво авиационно гориво (УАГ), което ЕС смята да направи задължително в постепенно нарастващи пропорции.
IATA се надява да постигне две трети от намаленията на емисиите си чрез използване на SAF - неконвенционални горива, получени от органични продукти, включително готварско олио и водорасли. Понастоящем горивата представляват между 20 и 30 % от разходите на авиокомпаниите. Но при сегашното положение SAF са "три пъти по-скъпи за (тези, които използват) използвани (рециклирани) горива, пет пъти по-скъпи за биомасата и пет до десет пъти по-скъпи за синтетичните горива", заяви пред АФП Жан-Батист Джебари, министър на транспорта на Франция. Той заяви, че е от решаващо значение "да се увеличи производството, за да се намалят цените".
Патрик Пуян, ръководител на петролния и газов гигант „TotalEnergies“, който произвежда SAF, предупреди по-рано тази година, че цената на тези неконвенционални горива далеч не съответства на по-евтините конвенционални горива.
"Енергийният и екологичният преход ще трябва да се финансира не само от авиокомпаниите или енергийните компании, но и от цялата верига, включително и от клиентите", каза той.
Джебари добави, че цените на полетите могат да се повишат "в краткосрочен план". Той предупреди, че пандемията може да доведе и до изчезването на много авиокомпании, което ще намали конкуренцията и ще доведе до повишаване на цените.
Затъване в дългове
Повишаването на цените би означавало голяма промяна за сектор, който някога е бил запазена територия на богатите, но постепенно става достъпен за повече хора, въпреки че все още изключва до 95% от световното население.
По данни на Световната банка през 1970 г. са били осъществени 310 милиона пътувания със самолет. През 2019 г. броят им е 4,4 милиарда. И въпреки пандемията, IATA разчита, че през 2050 г. цифрата ще нарасне до 10 милиарда.
IATA твърди, че разходите за въздушен транспорт са спаднали с 96% от 1950 г. насам благодарение на въвеждането на самолетите през 60-те години на миналия век, което е довело до драматичен растеж на индустрията, и на дерегулацията на сектора в САЩ през 1978 г. Тя добавя, че тази "тенденция на намаляване продължава да се дължи на подобрените технологии и ефективност, както и на силната конкуренция".
В момента цените на полетите се понижават в много региони, тъй като търсенето на въздушен транспорт само плахо се възстановява от шока, причинен от пандемията от Covid-19. Авиокомпаниите не са в добра позиция, потънали са в дългове и се борят да възстановят паричните си потоци. Как тогава ще финансират екологичния преход, който не търпи отлагане, тъй като светът е изправен пред катастрофалните последици от изменението на климата?
"Ясно е, че устойчивостта и способността на нашата индустрия да постигне поставените цели е най-голямото предизвикателство, пред което сме изправени", заяви Паулс Калитис, главен оперативен директор на латвийската нискотарифна авиокомпания „airBaltic“, на неотдавнашен симпозиум в Брюксел.
Тъй като авиокомпаниите са финансово нестабилни, "парите ще трябва да дойдат от някого", заяви Бертран Мули-Айгро, партньор в „Archery Strategy Consulting“, специализирана в авиокосмическата и енергийната индустрия, на неотдавнашно събитие.
„Да се накара клиентът да плаща може би не е лоша идея", добави той. (БГНЕС)
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.