България изпраща 2021 година - още една година, белязана от дълбоките промени в икономиката, политиката и обществото вследствие на пандемията от коронавирус. Сега, когато и последните 12 месеца са почти история, Investor.bg събра най-значимите събития и тенденции от политическия и икономически живот в България и по света през последната година в специалната секция "Икономиката през 2021".
2021 г. може да се определи като почти „нулева“ за инвестициите в транспортна инфраструктура. Инструментите за финансирането на строителството на жп и пътна инфраструктура за периода 2021-2027 г. все още се структурират. Работи се по довършването на вече започнати проекти.
Строителната продукция в сектора "Инженерно строителство", където влиза инфраструктурата, ускорява спада в края на деветмесечието, откогато са последните данни. Отделно секторът премина през най-тежките финансови и корупционни скандали и разкрития около строителството на магистрала "Хемус".
Вече трети програмен период България не успява да довърши и една единствена железопътна магистрала. Бави се и изпълнението на два ключови проекта – жп линията Волуяк–Драгоман и последната отсечка от магистрала „Европа“ Сливница–София, заради което има риск от загуба на пари за финансирането на строителството.
За следващия програмен период България може да разчита на над 4 млрд. лева за транспортна инфраструктура, с акцент върху жп проектите. От тях около 3,7 млрд. лева са по новата оперативна програма „Транспортна свързаност“, а останалите ще са по Плана за възстановяване – за разширението на метрото в София до „Левски-Г“ и към кв. „Слатина“. Ако програмите бъдат одобрени в следващите месеци, до края на 2022 г. и началото на 2023 г. може да започне и изпълнението на проектите, включени в тях. Най-мащабният е отсечката на магистрала „Струма“ през Кресненското дефиле.
Строителството в низходящ тренд
Към края на септември, откогато са последните данни на Камарата на строителите в България, общата строителна продукция намалява с 21,6% на годишна база при спад под 4,4% година по-рано и от 0,3% за цялата 2020 г.
Понижението се определя основно от свиването на сградното строителство, но темповете на спад на строителната продукция от инженерното строителство също се ускоряват.
Към края на септември строителната продукция от сектора „Инженерно строителство“ намалява с 18,9% в сравнение със същия период на 2020 г. при 0,9% спад към края на септември 2020 г. и ръст от 4,2% за цялата 2020 г.
Безработните в отрасъл строителство за деветмесечието на 2021 г. са 15,9 хил. души, или 8,9% от общо регистрираните безработни. Спрямо деветмесечието на 2020 г. данните показват, че безработните лица в сектор строителство се увеличават с 3,2 хил. души, или с 25,2%.
Преките инвестиции за деветмесечието на 2021 г. в отрасъл строителство са с отрицателна стойност и възлизат на -51 млн. евро, като спрямо деветмесечието на 2020 г. намаляват със 118,1 млн. евро (176%), изчисляват още от Камарата.
Що се отнася до обявените обществени поръчки в сектора, и броят, и стойността им растат за деветмесечието. Спад е регистриран само при поръчките за ВиК инфраструктура, които ще тръгнат при одобрение на новата програма „Околна среда“. Поръчките за инженерна инфраструктура, сградно строителство и енергийна инфраструктура също се увеличават, но са по-малки по размер, обявени от общини и по-малки административни структури.
Довършване на проекти
Тази година започна строителството на жп възел Пловдив и пробивът под жп гарата в Пловдив. Проектът е за почти 90 млн. лева без ДДС и се финансира от Механизма за свързване на Европа.
Продължава изпълнението на ремонта на жп линията София–Волуяк, както и на жп възел София, вкл. коловозите на Централна гара София.
Напредва строителството на тунелите по жп линията Елин Пелин–Костенец. Строителството на отсечката беше фазирано и ще продължи и през следващия програмен период заради натрупаните забавяния при отчуждаването на имоти и обжалвания.
Приключи електрификацията на единствения неелектрифициран участък по жп линията Русе–Свиленград – този от Нова Загора до Симеоновград, на стойност 56 млн. лева. Тече процедура за ремонт на жп линията от Ямбол до Зимница, която е част от жп коридора до Бургас. Пристигнаха и нови локомотиви за БДЖ.
От големите пътни проекти през 2021 г. беше пусната отсечката от околовръстния път на София от кв. „Младост“ до магистрала „Тракия“, ремонтирана и разширена за почти 143 млн. лева.
Изцяло прокопан е тунел "Железница" на магистрала "Струма". Пред избор на изпълнител е отсечката от магистрала „Европа“ от Сливница до Северната скоростна тангента на София. В процедурата останаха 4 кандидата.
Във ВиК сектора трябва скоро да започнат дейностите по строителството на водния цикъл на Перник за над 100 млн. лева. Продължава работата и по водния цикъл на Пловдив, Стара Загора, Велико Търново и още няколко области.
Забавяния
На последното заседание на Техническия комитет за наблюдение на програмата „Транспорт и транспортна инфраструктура“ стана ясно, че има риск за около 500 млн. лева за жп линията Волуяк–Драгоман и последния участък на магистрала „Европа“ – от Сливница до Северната скоростна тангента на София.
Двата проекта бяха вкарани в програмата на мястото на отсечката от „Струма“ през Кресненското дефиле, чието строителство ще продължи в периода до 2030 г. Бавят се отчуждителни процедури и археологически разкопки, а за магистралната отсечка още не са избрани и изпълнители. От 10 участника на финала останаха само 4 фирми.
Има забавяне и при водния цикъл на област Добрич заради собствеността на пречиствателната станция в курорта „Албена“. Министерството на регионалното развитие и благоустройството търси решение, което да устройства и курортите, и общините в областта, за да се спаси инвестицията за 113 млн. лева.
Заради забавяне беше фазирана модернизацията на жп линията Елин Пелин–Костенец, като строителните дейности ще продължат и през този програмен период с европейски пари.
Целият анализ четете тук
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.