Независимо дали сте се натъкнали на зловещата виртуална реплика на Марк Зукърбърг, чрез която той представи Facebook-ребрандиран като Meta (все пак няма да свикнем с това име скоро), концертите на живо в потапящата вселена на Fortnite или дигитална художествена галерия в Decentraland – няма как да избягаме от любимата модна дума в интернет: "Метавселена".
Но каква изобщо е тази метавселена? Виртуална вселена ли е с безкрайни възможности, в които можем да избягаме? Дали това е дистопичното бъдеще на интернет, изградено върху спекулативна научна фантастика? Или това е просто изискан начин за категоризиране на разширената реалност (XR) – общ термин, обхващащ технологии за разширена, виртуална и смесена реалност?
Говоренето за метавселената прилича много на говорене за интернет през 70-те и 80-те години. Тъй като градивните елементи на новата форма на комуникация бяха положени, това предизвика спекулации около това как ще изглежда и как хората ще го използват. Всички говореха за това, но малцина знаеха какво всъщност означава или как ще работи. Поглеждайки назад, не се оказа точно както някои хора си представяха.
Въпреки това, тъй като метавселената е проектирана да се превърне в пазар от 800 милиарда долара до 2024 г. и с технологичните гиганти като Meta, Microsoft, Apple и Google, които инвестират големи пари, за да я превърнат в реалност, е време да разберем какво означава този неясен и сложен термин.
Експерти обясняват пред VICE какво е метавселената за онези, които все още си нямат ни най малка идея.
Какво точно е метавселената?
Докато терминът се върти наоколо през последните няколко години, думата "метавселена" всъщност е измислена от автора Нийл Стивънсън в неговия научнофантастичен роман от 1992 г. "Снежна катастрофа". В книгата си Стивънсън споменава метавселената като всеобхватен дигитален свят, който съществува успоредно на реалния свят. Но през 2022 г. експертите все още не са сигурни дали метавселената в истинския живот може да се развие до нещо подобно.
"Метавселената е 3D версия на интернет и изчислителната техника като цяло", казва Матю Бол, рисков и ангел инвеститор, който е написал серия от есета за потенциала и структурите на метавселената, пред VICE.
Според Бол има два начина да се постави това в настоящия контекст.
"Когато тези две технологии (интернет и компютри) се появиха за първи път, всички взаимодействия бяха предимно текстови (имейли, съобщения, потребителски имена, имейл адреси). След това те бавно станаха по-медийни (снимки, видеоклипове, предавания на живо). Следващото издигане на потребителския интерфейс и потребителското изживяване е в 3D."
Много експерти гледат на метавселената като на 3D модел на интернет. Mясто, успоредно на физическия свят, където прекарвате своя дигитален живот. Място, където вие и други хора имате аватари и взаимодействате с тях чрез тези аватари. Някои също така твърдят, че метавселената в истинския смисъл на думата всъщност все още не съществува.
"Това не е реално на този етап и няма да стане реално, докато хората не разполагат с едно място, до което могат да отидат, за да влязат във виртуален свят, в който биха могли да живеят", на мнение е Ибрахим Багили, експерт по киберсигурност и основателят директор на Кънектикът Технологичен институт към университета в Ню Хейвън.
По същество метавселената се предполага, че е 3D версия на интернет, която се разглежда като логически следващ етап на развитие и в идеалния случай би била достъпна през един шлюз.
"Интернет беше описван като "информационна супермагистрала" през 90-те, но това беше по-скоро просто термин за обозначаване на потенциално бъдеще с компютри в мрежа, а не на истинска магистрала", обяснява Тимони Уест, вицепрезидент, който наблюдава AR и VR отдели в Unity Software, компания, която изгражда графични двигатели за разработка на игри. "Докато се развива, метавселената също ще има еквивалент на реалния свят и ще бъде много по-разпределена, демократична, плавна и разнообразна."
Докато дискусията за дефинирането на метавселената се различава от случай до случай, най-просто казано, това е споделено виртуално пространство, което е интерактивно, потапящо и хиперреалистично. То също така ще включва ваш собствен персонализиран аватар и цифрови активи, които вероятно ще бъдат записани в блокчейн.
Значи това не е просто видео игра?
Докато метавселената е много по-обширна от видеоигра, светът на игрите изглежда вече е приел най-елементарната си форма. Вземете например онлайн игра със стрелба като Fortnite, където потребителите имат онлайн аватар, за да се ангажирате и да взаимодействате с аватарите на други играчи, като същевременно печелят виртуална валута, за да отключат екипи за техния аватар.
Може би най-близката съществуваща итерация до предвидената метавселена е играта Second Life - симулационна игра, която позволява на потребителите да изпитат виртуална реалност, в която техният аватар може да пазарува, да яде, да се къпе и да прави всичко, което биха направили в реалния живот.
Според технолозите метавселената ще изведе изживяването във виртуалната реалност на следващото ниво, позволявайки на потребителите да се вмъкнат във виртуалния свят, за да правят всичко - от закупуване на земя и приемане на партита до дори да се оженят чрез цифрови аватари.
И така, как да получа достъп до метавселената засега?
Въпреки че в този момент няма един шлюз за достъп до метавселената, експертите предлагат да закупите някакъв хардуер, за да се потопите наистина в изживяването. Това може да варира от достъпните $10 Google Cardboard до очилата Oculus Quest 2 от средния клас от $300 или дори висококачествените $999 Valve Index VR, в зависимост от вашия бюджет.
Според експерта по киберсигурност Baggili, структурата на метавселената в момента е подобна на тази на Apple App Store. "В този момент имате множество платформи, които предлагат опит във виртуална реалност, разширена реалност и разширена реалност, които са като различните приложения, които можете да изтеглите от App Store. Но няма нито един портал, който хората да могат да използват за достъп до него, нещо като това как Yahoo създаде портал за използване на интернет в ранните му дни."
От своя страна това доведе до множество технологични тежки категории, предлагащи разнообразни изживявания, от игри и виртуални работни пространства до забавления на живо и недвижими имоти. Това включва платформи като Decentraland, Axie Infinity, Horizon, Sandbox, Fortnite и Roblox.
Въпреки това, много експерти също твърдят, че не се нуждаете непременно от VR слушалки, за да влезете в метавселената.
"Ние сме в интернет през цялото време чрез смартфона в джоба ни, Alexa в хола ни и камери в света около нас", посочва Бол. "Обикновено ще имаме достъп до метавселената чрез смартфон, но често ще бъдем пасивно в нея. Има стотици милиони хора, които всеки ден имат достъп до изобразени 3D виртуални светове в реално време чрез таблети и смартфони. След десетилетие е вероятно тези устройства да останат основният начин за достъп до метавселената."
Въпреки че достъпът до метавселената от вашия смартфон, таблет или компютър би означавал да се отървете от потапящия аспект, това е добър начин да тествате водите и да видите за какво е шумът.
Каква е ползата от метавселената, всъщност?
Като се има предвид прогнозата му с висока стойност, метавселената се рекламира като основен играч в разрастването на цифровата икономика.
"Метавселената ще развие цифровата икономика, която е основният двигател на растежа на световната икономика", казва Бол. Но докато метавселената вече се разглежда като бъдещето на забавленията, модата, игрите и дори купоните, експертите твърдят, че в най-добрият случай вероятно ще служи за образование.
"Точно както бихте разбирали дисекцията много по-добре, като я извършвате действително, вместо просто да четете за нея, 3D-базирано образование вероятно ще бъде много по-добро от, да речем, обучението в Zoom", казва Бол.
Багили се съгласява. "Купуването на виртуални страни, които не съществуват в реалния свят, може да бъде инвестиционна възможност за бърза печалба, но истинската стойност на метавселената е, когато тя ще бъде използвана по начини, които носят стойност на живота на хората отвъд парите."
Като експеримент Багили преподава на учениците си клас по криминалистика с помощта на VR очила. "Това беше ефективно по отношение на документирането на местопрестъплението и създаването на последователна среда, която можете да запазите за по-късно. Но в крайна сметка дори очите на моите ученици се умориха и стана трудно да се работи на компютъра", обяснява той. "Така че макар да има сценарии, при които технологията и внедряването могат да бъдат полезни – като настройка с разширена реалност за обучение на автомобилни механици или за подпомагане на някой от разстояние да поправи асансьор, в който е заседнал – все още има нужда от малко работа."
Но безопасно ли е да бъде в метавселената?
Вероятно има причина, поради която измислените пробни камъни за една метавселена, включително Ready Player One и Snow Crash, са поставени в мрачни дистопии.
Основен елемент в разговора за метавселената е дали може да създаде безопасна и отговорна среда за потапяне. По-рано тази година Facebook попадна под обстрел, след като жена съобщи, че е била сексуално тормозена и "на практика групово изнасилена" в метавселената. Експертите по дигитална поверителност също продължават да посочват, че метавселената ще бъде най-добрият инструмент за наблюдение.
"Не само, че метавселената ще събира данни върху движението ви за проследяване на очите, движенията на ръцете, формата на стаята ви и др. Трябва също да измислим правна рамка за това какво се случва, ако бъдете тормозени във виртуална платформа, като се има предвид, че това има реални последици, тъй като сте толкова потопени в технологията", казва Багили.
Метавселената, добави той, предполага имплицитно доверие в технологиите, начина, по който разчитаме на Google Maps за упътвания, дори ако никога не сме наистина сигурни дали ще ни отведе до правилната дестинация. "Има всички тези правни неща, за които трябва да мислим и да преследваме активно, ако искаме отговорно да развиваме тези технологии."
Ще живем ли в метавселената след няколко години?
Някои експерти смятат, че "голяма част от хората ще бъдат в метавселената по някакъв начин" до 2030 г. Но въпреки настоящата мания по нея, идеята все още се нуждае от много работа. Първото предизвикателство ще бъде достъпността на необходимия хардуер. След това има нужда от оперативна съвместимост – която ви позволява да пренасяте виртуални предмети като дрехи или автомобили от една платформа на друга. Много експерти смятат, че това е жизненоважно за работата на метавселената. Ще има и правни и търговски предизвикателства, освен да се измисли кой ще действа като полиция тук. Освен това няма гаранция, че хората ще искат да се мотаят в метавселената.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.