Океанските превозвачи отменят десетки плавания по най-натоварените маршрути в света по време на обичайно пиковия сезон. Това е най-новият признак за икономически проблеми, който удрят по компаниите, докато в същото време инфлацията забавя световната търговия и наторва потребителите с високи разходи, пише The Wall Street Journal.
Отмяната на роварни превози през октомври е голям обрат в сравнение със ситуацията само преди няколко месеца. Тогава оскъдната наличност на кораби за товарно корабоплаване повиши цените на доставките и печалбите на превозвачите до рекордни нива. Миналия октомври компании като Walmart Inc. и Home Depot Inc. наемаха собствени кораби, за да заобиколят задръстванията в пристанищата и да отговорят на скока в търсенето на вносни продукти.
Цените за превоз през Тихия океан са паднали с приблизително 75% спрямо нивата отпреди година. Транспортната индустрия се бори с по-слабото търсене, тъй като големите търговци на дребно отменят поръчки с доставчиците си и засилват усилията си за намаляване на запасите. FedEx Corp. наскоро заяви, че ще отмени полети и ще паркира товарни самолети поради рязък спад в обема на доставките. В четвъртък Nike Inc. заяви, че разполага с 65% повече налични продукти в Северна Америка в сравнение с година по-рано и ще прибегне до съкращения.
Влошаването на глобалните икономически условия, от войната в Украйна до затварянето на фабрики в Китай, нанесе тежки удари на търговската дейност. Международният валутен фонд намали многократно прогнозата си за глобалния растеж на брутния вътрешен продукт тази година. Потребителските цени се покачват с най-бързите темпове от години в САЩ, в страните в Европа и други части на света.
Едно от последствията от стопяващото се търсене е намаляването на пътуванията с кораби. През септември контейнерният капацитет, предлаган от корабните оператори в Тихия океан, е намалял с 13% спрямо година по-рано, което е еквиваленто на 21 кораба, всеки от които може да премести 8000 контейнера в едно пътуване, според доставчиците на данни за корабоплаването Xeneta и Sea-Intelligence .
За двете седмици, започващи на 3 октомври, общо около 40 планирани плавания до западното крайбрежие на САЩ от Азия и 21 плавания до източното крайбрежие от Азия са отменени, според данните на компаниите, както и от информация на клиентите, прегледана от The Wall Street Journal. Обикновено по това време на годината средно само две до четири плавания седмично са празни или отменени.
Превозвачите все повече отменят пътувания и по ключови маршрути от Азия до Европа, казаха доставчиците на данни.
Периодът между края на лятото и началото на есента обикновено е най-натовареното време от годината за големите превозвачи, тъй като търговците на дребно и другите вносители трупат запаси преди празничния сезон за пазаруване.
Дневните тарифи сега са средно 3900 долара за превоз на един контейнер през Тихия океан, в сравнение с 14 500 долара в началото на годината и повече от $19 000 през 2021 г., според Freightos Baltic Index.
Mediterranean Shipping Co., най-големият в света контейнерен превозвач по капацитет, наскоро отмени някои плавания, включително шест кораба от Китай до Лос Анджелис и Лонг Бийч.
Тези 6 кораба, които MSC управляваше заедно с A.P. Moller-Maersk A/S, бяха преустановени „поради значително намалено търсене на пратки до западното крайбрежие на САЩ през последните седмици“, според обявление, публикувано в сряда на уебсайта на MSC. Спирането на тези кораби ще премахне близо 12 000 контейнера седмично от капацитет на транстихоокеанската търговия и ще помогне за скъсяване на изчакването в транзит, се казва в съобщението на MSC.
Потребителските разходи за обемисти предмети като мебели и уреди, които често се внасят в САЩ, са се охладили през последните месеци според официални данни. Такива артикули бяха много търсени по-рано по време на пандемията, тъй като американците прекарваха повече време у дома и реновираха къщите си.
„Глобалната икономика направи няколко резки промени тази година и нашата перспектива за бъдещото търсене е несигурна“, каза Джонатан Роуч, анализатор на контейнери в Braemar. „Свръхкапацитетът вероятно ще стане проблем от средата на 2023 г. до 2024 г. и потенциално след това.“
Товарните тарифи по ключови корабни маршрути остават над нивата преди пандемията, но най-големите оператори разполагат с много пари, за да издържат на евентуален краткосрочен икономически спад. Разходите, пред които са изправени превозвачите, обаче също нарастват. Цените на горивото са над нивата си от края на 2019 г., въпреки че се охладиха след достигането на рекорди това лято. Пристанищните оператори таксуват акостиращите кораби с повече, прехвърляйки по-високите цени на енергията, пред които са изправени, на превозвачите.
"Цената на електричеството, особено в Европа, е много важна, тъй като крановете и другото тежко оборудване работят с електрическа енергия", каза Тимен Мистър, главен оперативен директор за пристанища и терминали в DP World, базиран в Дубай оператор на терминали в пристанища по целия свят.
Целият анализ - на сайта на Bloomberg TV Bulgaria
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.