Еър фрайърите, които събират лични данни, и аудио високоговорителите, "пълни с тракери", са сред примерите за интелигентни устройства, ангажирани с "прекомерно" наблюдение, според потребителската група Which?.
Организацията тества три еър фрайъра, все по-често срещани в кухните на европейците. Всеки от тях иска разрешение за запис на аудио на телефона на потребителя чрез свързано приложение.
Интелигентните еър фрайъри позволяват на готвачите да планират храненето си, за да започнат да готвят, преди да се приберат у дома. Не всички устройства имат такава функционалност, но тези, които имат, често използват приложение, инсталирано на смартфон.
Which? открива, че приложението, предоставено от компанията Xiaomi, е свързано с тракери за Facebook и рекламна мрежа TikTok. Оказва се, че еър фрайърът на Xiaomi, както и този от Aigostar, изпращат личните данни на собствениците им до сървъри в Китай, въпреки че това не е отбелязано в съобщението за поверителност, установи органът за тестване на потребителите.
Тестовете също изследват смарт часовници, които според организацията изискват "рискови" разрешения в настройките на телефоните – с други думи дават инвазивен достъп до телефона на потребителя чрез проследяване на местоположението, аудиозапис и достъп до съхранени файлове.
Which? открива цифрови високоговорители, които са предварително инсталирани с тракери за Facebook, Google и компания за дигитален маркетинг, наречена Urbanairship.
Службата на комисаря по информацията (ICO) заяви, че последните потребителски тестове"показват, че много продукти не само не успяват да отговорят на нашите очаквания за защита на данните, но и на очакванията на потребителите".
ICO, независимият регулатор на Обединеното кралство за защита на данните и закона за правата върху информацията, изготвя ново ръководство за производителите на интелигентни продукти, което ще бъде публикувано през пролетта на 2025 г. То трябва да очертае ясни очаквания за това какво трябва да направят, за да спазят защитата на данните закони и защита на хората, използващи интелигентни продукти.
Хари Роуз, редактор на списанието Which?, твърди, че производителите на интелигентни технологии събират данни с малка или никаква прозрачност и призова кодът на ICO "да бъде подкрепен от ефективно правоприлагане, включително срещу компании, които работят в чужбина".
В отговор на Which?, Xiaomi твръди, че зачитането на поверителността на потребителите е сред основните й ценности и се придържа към законите за защита на данните в Обединеното кралство. "Ние не продаваме никаква лична информация на трети страни", се казва в позиция на компанията. "Разрешението за запис на аудио в приложението Xiaomi Home не е приложимо за интелигентен фритюрник Xiaomi, който не работи директно чрез гласови команди и видео чат."
Все по-голям брой устройства в домовете са свързани с интернет, включително звънци с камера и смарт телевизори.
Миналия Черен петък ICO насърчи потребителите да проверят дали умните продукти, които планират да купят, имат физически превключвател, за да се предотврати събирането на гласови данни. Той насърчи хората да "бъдат придирчиви към това кой получава вашите данни" и да осъзнаят, че част от споделянето на данни, което продуктите насърчават по време на настройката, не е необходимо, за да работи продуктът.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.