С писта, която вече може да обслужва полети на дълги разстояния, летището в Нуук, столицата на Гренландия, се опитва да доближи арктическия остров до останалия свят и да стимулира туризма, въпреки риска от пренасищане на инфраструктурата му и нанасянето на щети на крехката екосистема, информира Франс прес.
От 28 ноември на туристите и местните жители вече няма да се налага да правят междинни кацания на север, в Кангерлусуак, бивша американска военна база и единственото летище, което можеше да обслужва полети на дълги разстояния.
"В миналото беше много трудно да се пътува до Гренландия, а с новите летища (в Илулисат, още по на север, ще отвори врати през 2026 г. - бел. АФП), ще се промени изцяло инфраструктурата за пътуване", обяснява говорителят на летището Милан Лунд Враа.
Нуук, където живеят една трета от 57 000 жители на тази автономна датска територия, ще трябва да увеличи капацитета си, за да се възползва от това.
"В Нуук има много туристи и броят им ще нарасне, така че няма да има достатъчно места за тях", прогнозира Гидеон Либерт, кмет на Манийтсок, малко по на север, който се надява да успее да се възползва от прекомерно многото посетители, дошли да се възхищават на красотата на фиордите и суровите пейзажи.
Броят на туристите устойчиво расте с по около 9 на сто годишно, отбелязва Лунд Враа.
Според неотдавнашен доклад столицата на Гренландия ще се нуждае от нови хотелски стаи до септември 2027 г., ако броят на туристите нараства с 5 на сто годишно. Ще са необходими и нови ресторанти, тъй като в Нуук има само 15.
Този темп на растеж може да бъде значително надхвърлен благодарение на връзките с Дания и Северна Америка и директния полет Нуук-Ню Йорк два пъти седмично.
Развитието на летището е "огромна възможност за туристи, които искат първи да посетят нова и уникална дестинация", казва Хедър Кели, директор за изследванията във Федерацията на операторите на приключенски турове (ATTA).
"Венеция на Гренландия"
В Манийтсок 2500 жители чакат туристите. "Имаме нужда от тях. В моя град има все по-малко хора, тъй като се местят в по-големи градове, където има повече работа", обяснява Майкъл, който е моряк.
В тази "Венеция на Гренландия", известна с цветните си къщички, накацали върху скалата, местните оператори започват плахо да развиват туризма.
"През последните години виждаме как млади хора започват да стават туристически оператори", казва с гордост кметът.
За да настъпи същият туристически "бум', какъвто се наблюдава в съседна Исландия от 2010 г. насам, обаче ще е необходимо време, отбелязва той.
"Първо трябва да се изгради цялата инфраструктура и това няма да стане за една нощ", казва Тааци Флейшър, говорител на организацията "Арктик съркъл" (Arctic Circle), която насърчава и подкрепя предприемачите в Западна Гренландия.
Според него това е "стъпка", която трябва да улесни ежедневието на гренландците.
Но какво всъщност мислят те за туристите?
Отношението към круизните кораби, които силно замърсяват околната среда, е нееднозначно, а новият закон може да забрани присъствието им в определени райони. Туристите, които пристигат с тях "идват и се разхождат из града. Не знам много за тях, защото те не говорят с хората", обяснява Майкъл. Той гледа по-благосклонно на пътуващите със самолет, които остават за по-дълго време.
Изчезващи пейзажи
Арктическият туризъм е пряко засегнат от изменението на климата.
Скиорството, пешеходният туризъм и круизните пътувания "са пряко засегнати от отдръпването на ледниците и свързаните с това процеси, които усложняват достъпа до обектите", предупреждава Емануел Салим, преподавател по география в Университета в Тулуза.
"За да разработим подобна дестинация днес, трябва веднага да започнем да мислим за образа и реалността на бъдещия постарктически пейзаж, в който заснежените пейзажи, белите мечки и ледените блокове, които са оформили образа на тези места, вече ги няма", добавя той.
Местните хора предупреждават, че туризмът трябва да се развива разумно.
"Не смятам, че Гренландия е готова за масов туризъм, особено заради инфраструктурата, с която разполагаме" казва Паалийт Мшлгард Расмусен, жител на Нуук. "В болницата има недостиг на персонал, а туристическите пътеки не се поддържат", изтъква тя.
Развитието на туризма ще работи само ако е интегрирано в местната икономика, твърди специалистът по туризъм в местния университет Майкъл Хол. "Ако искаш да развиваш туристическа инфраструктура, тя трябва да бъде част от дългосрочен план за развитие, за да бъде устойчива на промените в околната среда", казва той.
През 2023 г. туризмът е донесъл на Гренландия 1,9 млрд. крони (250 млн. евро), което представлява почти 10 на сто от брутния вътрешен продукт (БВП) на острова в размер на 20,3 млрд. Крони. (БТА, Галя Горнишка)
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.