Референдум за преработването на боклука на София поиска Мая Манолова. Тя посети сметището в Долни Богров, където по думите й се заравя висококачествено гориво, получено от преработката на боклук в завода.
"Ако бъда кмет, ще има референдум и гражданите ще кажат да има ли инсталация за горене на боклук, каква да бъде технологията, къде да бъде разположена тя и по какъв начин да бъде осигурено финансирането. Темата е изключително важна за столичани и решението трябва да го вземат те", обясни Манолова, цитирана от „24 часа“.
Решението, което в момента предлага екипът на Фандъкова, е това - заравят се едни пари. А София, въпреки че годишно се харчат над 200 млн. лв. за чистота, чиста ли е, прашна ли е, подредена ли е, в какво състояние са зелените системи, допълни Манолова.
„Сметището в Долни Богров беше затворено през 1997 г. Днес в това сметище се заравя преработен боклук - по-точно висококачествено гориво, което произвежда заводът за преработка на боклук от боклук. В нормалния свят от такова гориво се произвежда енергия. В София висококачественото гориво, резултат от преработката на боклук, се заравя в земята. Ние заравяме пари. Това са парите, с които трябваше да поевтинее парното на столичани според обещанията на кмета Фандъкова“, каза още Манолова. И даде пример, че в сметището в Долни Богров дневно се заравят по 300 т от т. нар. РДФ.
„И както за повечето от нещата в София, и тук плащаме два пъти - ремонт на ремонта, рекултивация на рекултивацията, преработване на преработеното. Веднъж плащаме за преработка на боклука и производство на това гориво - 27 млн. лв. годишно. За това сметище, за заравянето на това гориво, плащаме 3 млн. всяка година. Плюс още близо 6 милиона за горене на останалите количества високотехнологично гориво в циментовите заводи в Северна България. Общо сметката е в размер на 36 млн. лв. Всеки ден на столичани това струва по 100 хил. лв. за преработка на този боклук“, пресметна бившият омбудсман.
Тя обясни, че с обществена поръчка, която е обявена от Столична община на 19 август, през следващата година тази сметка ще набъбне с 15 млн. лв. годишно и ще стане малко над 50 млн. лв. Поръчката ще бъде отворена на 20 септември. Става въпрос за две поръчки. Първата е за изгаряне на това гориво, а втората е за транспортиране на това гориво, което се произвежда в завода за боклук. Видно от параметрите на тази поръчка изгарянето ще струва на столичани годишно по 15 млн. лв., а транспортът ще струва 5 млн. 27 млн. - заводът за боклук, 3 млн. за това депо - общо 50 млн. лв., цитира данни Манолова.
Боклукът на София мирише, но обществените поръчки, свързани с него, вонят, категорична бе Манолова. Намирисват на боклук и на други неща, допълни тя.
Ставаме заложници на същото за следващите 5 г. - пак същите ще чистят, пак така ще чистят. Не просто сбъркана система, а една дебела сметка, която плащат столичани. И един много красноречив пример колко непрозрачно и неефективно се харчат парите на гражданите на София, коментира бившият омбудсман.
Тя отново критикува поръчката за сметосъбирането на столицата. Става въпрос за 500 млн. лв., обявени от кмета Фандъкова в навечерието на изборите, при положение, че договорите на сегашните фирми изтичат след 1 г. „Така и не чух смислен отговор защо е това бързане, но можем да си направим предположенията, предвид факта, че през следващите 5 г. ще почистват същите фирми като сега. Същите фирми от приятелския кръг, както се вижда от отворените вече оферти - има позиции, за които има само по един участник“, обясни тя.
Единственият ощетен е столичното общинско предприятие, което до момента е чистило 3 района, сега ще чисти само един. Въпреки обещанието на кмета Фандъкова, дадено през 2016 г., че тя ще инвестира и стабилизира това общинско предприятие, за да може общината сама да се включи в сметосъбирането, критикува още Манолова. И разказа, че тогава са отделени 3,5 млн. за закупуване на техника, а резултатът от това обещание и усилия сега бил фактът, че общинското предприятие сега ще чисти само един район - най-трудният "Красна поляна".
Системата за управление на отпадъците в София е сбъркана. Това ли е кръговата икономика, зелената икономика, при която харчим пари, за да произведем от боклука гориво, а след това заравяме това гориво в земята в едно сметище, което беше затворено, допълни тя.
Манолова се закани, че ако влезе на "Московска" 33, ще бъде направена пълна ревизия на цялата система за управление на отпадъците в София. Всичко да бъде извадено на масата, публично и пред всички столичани, защото тези 50 млн. лв. се плащат от тях. Ще бъде направен пълен анализ как работи завода за боклука, какво количество боклук влиза в него, колко РДФ се произвежда, как се оползотворява, колко се гори, колко се заравя, кои са фирмите, които печелят от транспорт и заравяне, обясни тя.
И напомни, че Столична община има намерение да изгради трета фаза - инсталация, която да изгаря това гориво, но Еврокомисията не е одобрила финансирането на този проект. Няма яснота и прозрачност, очаквам общината да разкаже за отговора на ЕК. Но е крайно време да се намесят гражданите, допълни Манолова.