IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start.bg Chernomore Posoka Boec
BGONAIR Live

От Виена до София за 6 часа през 2014 г.

Обещание на Росен Плевнелиев пред австрийския "Щандард"

В България се копае, валира и асфалтира в акорд, пише "Щандард". Снимка: Булфото

В България се копае, валира и асфалтира в акорд, пише "Щандард". Снимка: Булфото

„През 2014 г. ще пътувате от Виена до София за 6 часа. Това е планът”. Това казва регионалният министър Росен Плевнелиев пред австрийския в. „Щандард“. Изданието публикува материал за България на журналиста Маркус Бернат, озаглавен „България си асфалтира пътя извън изолацията“.

„На всеки три седмици министърът инспектира строежите на магистралите „Люлин” и „Тракия”, Дунав мост 2. Понякога с него е и правителственият шеф, с ръце в джобовете, задълбочен поглед, малко думи.

„Те се нуждаят от това”, казва българският министър на регионалното развитие Росен Плевнелиев за строителните работници, имайки предвид контрола от страна на шефовете, но също така и малкото мотивация.

Правителството не иска да се бламира като през 2009 г. Тогава, през лятото преди две години, беше поканена една европейска комисарка, за да открие по изключително помпозен начин нови автомагистрали и мостове, които бяха финансирани в голямата си част със средства на европейските данъкоплатци. За показване нямаше много. Цели 5 км от София в посока Македония бяха успели да изградят от тогавашното правителство на социалистите и приятеля на Волфганг Шусел - Сергей Станишев.

Обвинения в корупция и подозрението за огромни злоупотреби със средства на ЕС алармираха Комисията. След помощите за селското стопанство Брюксел спря и финансирането на пътното строителство. Имаше много гнили истории, сред които тази за Веселин Георгиев, шефа на българската Пътна агенция. Той е обвиняван, че е пренасочил поръчки към неговите братя и техните фирми. Съдебното дело все още тече", припомня вестникът. 

„Тогавашната регионална комисарка Данюта Хюбнер отказа своето посещение в последния момент, а няколко седмици след това, при парламентарните избори, се стигна до крах за социалистите. Бойко Борисов, един десен политик, с популистки стил и осанката на борец застана начело на правителството. Оттогава в България се копае, валира и асфалтира в акорд“, подчертава авторът.

„България е страна на кръстопът, но се е самоизолирала”, констатира Росен Плевнелиев в разговор с „Щандард” в София. Пет от десетте Паневропейски транспортни коридори, които бяха определени в еуфорията на промяната в началото на 90-те години, преминават през България, но в действителност това не означава нищо.

Един мост и половина

„България се е изолирала в посока запад”, започва да изрежда министърът. „Отсечката от Ниш до София е ужасна”.
На юг в посока Гърция няма магистрала, както и на югоизток към Турция. „Ние имаме граница от 421 км с Румъния, но само един мост над Дунава, втори се намира в строеж. Само Будапеща има седем”.

Плевнелиев е на 46, толкова, на колкото е и невероятната история на българските магистрали. В рождената година на Плевнелиев, 1964, ЦК на държавната партия в социалистическа България взе решение за строеж на три отсечки: магистрала „Тракия” от София до Черноморското пристанище Бургас, северния маршрут „Хемус” от София до другия голям пристанищен град Варна и в заключение магистрала „Черно море”, свързваща Варна и Бургас.

Когато в края на 1989 г. социализмът залезе, бяха построени цели 256 км и още 70 км бяха започнати. През двадесетте години след промяната бяха изградени само още 100 км. Икономически кризи, некомпетентност и инвестиции в престижни проекти на енергийния сектор пречеха на строителството на пътища, но не и на трафика: През България се клатушкат с грохот ТИР-овете от Полша към Турция и от Гърция към Северна Германия.

Най-опасният път на Европа

Изоставането има своята цена. Пътят между Стара Загора и Карнобат се числи към най-опасните пътища на Европа. Това е все още неизградената част на магистрала „Тракия” от запад на изток и в същото време най- важният от сегашните седем магистрални проекта. До края на 2012 г. дупката трябва да бъде затворена.

Логистични гиганти като „Шенкер”, който откри през май 2010 г. терминал за ЖП и тежкотоварни превозни средства, залагат на либерализирането на жп транспорта в България. Тук, както и при решението за доразвиване на Бургас като контейнерно пристанище, правителството не бърза. То осъзнава, че с новите магистрали ще спечели точки сред избирателите. Росен Плевнелиев поставя следните цели: „През 2014 г. ще пътувате от Виена до София за 6 часа. Това е планът”.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Новини
Политика
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата